Generative AI in PPC Ads kan op verschillende manieren worden ingezet om Pay-Per-Click (PPC) advertenties te optimaliseren en efficiënter te maken. En om het creatieproces drastisch te versnellen. Wij geven jou alvast 6 supertips mee om Gen AI te gebruiken voor het promoten van jouw merk.
1. Automatische advertentieteksten genereren
Generative AI in PPC Ads kan op basis van zoekwoorden, doelgroep en concurrentieanalyse dynamische advertentieteksten maken. Het helpt bij A/B-testen door meerdere versies van advertentiecontent te genereren en de best presterende te selecteren. Probeer zeker eens ChatGPT. Het genereert advertenties specifiek afgestemd voor het platform (FB, Google, …) waarop je wil adverteren. En je kan het meerdere advertenties laten genereren om zo in te schatten welke ads de de beste CTR en conversie geven via A/B testing. Eindelijk moet je je niet meer hele dagen bezig houden met operationeel gemorrel om je ads/campagnes te testen en live te krijgen. En kan je zo de vrijgekomen tijd gebruiken voor strategisch denkwerk.
2. Slimme zoekwoorden en targeting
AI-tools zoals ChatGPT, ClickUp of Copy.ai kunnen helpen bij het vinden van long-tail zoekwoorden en het maken van variaties op die zoekwoorden die beter converteren. Machine learning kan helpen om doelgroepen te segmenteren en advertenties aan de juiste mensen te tonen.
3. Advertentiebeelden en video’s genereren
Generatieve AI-tools zoals DALL·E of Synthesia kunnen unieke advertentieafbeeldingen (en video) maken zonder dat er een videoproductie nodig is. AI kan ook korte videoadvertenties (reels, shorts, …) genereren die aansluiten bij de doelgroep(en) van jouw merk. Nu, laat je niet misleiden. Er is vaak best nog wat werk aan die door AI gegenereerde video’s. Even even vaak zijn de door AI gegenereerde video’s een hit or miss. Ze komen eveneens vaak nogal artificieel (AI, what’s in a name) over en dat werkt niet altijd bevorderend. Proberen dus om zo het proces van video productie (met behulp van AI) te finetunen.
4. Automatische A/B-testen en optimalisatie
Generative AI in PPC Ads kan verschillende advertentievarianten maken en direct testen op prestaties. AI-gestuurde tools (zoals Google’s Performance Max) kunnen leren welke combinaties van tekst, beeld en call-to-actions (CTA’s) het beste werken.
5. Verbeterde biedstrategieën (door Generative AI in PPC Ads)
AI kan real-time biedingen optimaliseren op basis van markttrends, seizoensgebonden veranderingen en concurrentieanalyse. Automatische budgetverdeling zorgt ervoor dat het meeste rendement uit het advertentiebudget wordt gehaald.
6. Conversieoptimalisatie en chatbots
Generative AI in PPC Ads kan landingspagina’s dynamisch aanpassen aan de gebruiker. Chatbots kunnen leadgeneratie verbeteren door direct vragen van klanten te beantwoorden en hen door de conversietrechter te leiden. Verwacht echter geen mirakels van die door AI aangestuurde chatbots. Er zijn immers al evenveel chatbots opgevoerd bij merken dan dat er afgevoerd zijn. Maar goed, wie niet waagt, niet wint. Probeer het zeker ook eens voor jouw merk. En kijk welke resultaten dat geeft.