Hootsuite’s ‘Social Media Trends 2025’ rapport, waarin ze een kleine 4.000 respondenten bevragen, windt er geen doekjes om. Generative AI is niet langer een taboe binnen een performante marketing strategie. Daarnaast wordt social listening ook voor jouw merk in 2025 een must. Content voor socials tekent daarbij het komende jaar definitief buiten de merklijntjes. Meer dan ooit gaan social media marketeers op zoek naar vernieuwing, durf en avontuur.
✅ Social media teams laten merkconsistentie (deels) varen om creatieve grenzen te verleggen
Merkconsistentie of liever gezegd, inconsistentie is niet langer een taboe wanneer we Hootsuite moeten geloven. Uit het rapport ‘Social media trends 2025’ blijkt dat avontuurlijke teams op socials experimenteren met verschillende stemmen en persona’s. Die wijken vaak er af va de brand identity op andere marketingkanalen. Nog volgens Hootsuite worden merken daarvoor geprezen (en dat levert resultaten op). Wat wij bij SUPERSTERK* ook al jaren proberen te promoten, is dat socials de perfecte speeltuin zijn voor creatieve innovatie. In 2025 zullen in die optiek meer organisaties buiten hun creatieve comfortzone treden. En aan de slag gaan met content testen die verder gaat dan brand identity om het publiek te betrekken. > 60 % van de ondervraagde social media teams mikt op entertainment en infotainment. Vaak zonder directie relatie met het product of dienst.
✅ Outbound engagement zorgt voor proactieve interactie met klanten en andere doelgroepen
Vandaag al eens naar de sectie met opmerkingen van bijna elke post op social media gesurft ? Dan vind je altijd wel een paar merken die meedoen aan het gesprek. Sociale media transformeert met andere woorden van een dumping plaats voor ads en posts. De commentaarsectie als een manier van verbinding en directe interactie met klanten dus. Dat soort van oudtbound engagements neemt toe. En ook jouw merk mag op dat vlak niet achterblijven. De slimste merken reageren strategisch op content van makers. Zo cultiveren ze met die interacties doelgroepen die het merk genegen zijn. 41 % van de ondervraagde organisaties experimenteert met proactieve engagement met klanten.
✅ Social listening shift marketeers op socials naar het snijpunt van performance marketing met andere disciplines
In tegenstelling tot performance marketing, dat een meetbare verbinding heeft met omzet, is social media marketing moeilijk te verbinden met ROI. Toch groeit het vertrouwen met social media marketeers om in te zetten op sociale listening. Niet enkel voor proactieve interactie met bestaande of nieuwe doelgroepen. En voorbij vanity metrics als kliks, likes en views. Ook om via die social listening aan kwalitatieve research te doen en de klanttevredenheid te bewaken. 62% van de bevraagde marketeers gebruikt social listening tools.
✅ Social listening verfijnt de kunst van trendjacking
Ooit was viraal gaan het allerbelangrijkste voor succes op social media. Trendjacking, de kunst om een trend te gebruiken om jouw merk te boosten is een minstens even interessante insteek. Het najagen van willekeurige en vluchtige momenten van viraliteit is zowel ineffectief als onecht. Realtime gegevens van social listening helpen merken vandaag te begrijpen of een trend aanslaat bij hun publiek. Ook wat dat publiek zegt of denkt. Voorts kunnen ze zien of een trend over zijn hooogtepunt heen is. Kwestie van niet nodeloos bij elk trend aan te haken. 1/3 van de ondervraagde organisaties gebruikt social listening tools om up to date te blijven met de voor hun merk(en) relevante trends.
✅ Generative AI is uit de taboe sfeer en in de mix van een performante marketingstrategie
Je moet als marketeer de voorbije 3 jaar al onder een rotsblok hebben verbleven om niet de sterktes van AI te hebben ontdekt. Zijn al die AI tools dan pixel perfect ? Natuurlijk niet. Er is nog een lange weg te gaan. Toch kunnen die AI tools vandaag al een ontzettende hulp zijn. En zorgen voor heel wat tijdswinst in de dagelijkse workflow van social media marketeers.
✅ Social media strategen krijgen er een nieuw, performante sparring partner bij
AI wordt in marketing doorheen het hele speelveld gebruikt: in analyses, bij campagne beheer, in merk prognoses, … Het kan zelfs samenvattingen voor het management leveren zonder dat je daarbij naar ontelbaar veel vergaderingen hoeft te gaan. AI is voor social marketeers dan ook een gedegen sparring partner geworden die hun het leven op heel wat vlakken makkelijker maakt. Helemaal goed, hebben ze we weer meer tijd om echt aan creatieve marketing te doen. En deuren te openen voor nieuwe kansen en meer innovatie.