Begin 2025 lanceerde reisspecialist TUI Belgium zijn eerste AI-influencer ‘Lena’. Deze AI influencer zal de meest relevante en actuele content aanbieden voor vakantiegangers. Nieuw zijn AI influencers uiteraard niet. Zo is er bijvoorbeeld ook Lilmiquela uit LA, een virtual influencer met 2,5 miljoen volgers. Dichter bij huis is er de Brusselse _Bobbi.lee. In 2025 lijkt het momentum er alvast te zijn, ook voor jouw merk. De hamvraag: wat zijn eigenlijk de voor- en nadelen wanneer je zo een AI influencer voor jouw merk wil inzetten ?
De bekendste AI influencers ? LilMiquela bijvoorbeeld met zowat 2,4 miljoen volgers op Instagram. Gelijk ook één van de eerste echte initiatieven op dat vlak. De virtuele influencer maakte al in 2016 haar intrede op Instagram. Een succes, en dat is niet toevallig. Wat blijkt immers uit cijfers ? Bijna 60% van de Amerikaanse internauten volgt immeeq één of meerder virtuele influencers. Zo een virtuele influencer als TUI’s Lena is dan ook best een interessante optie voor je merk. Het in plaats stellen van een virtuele merkambassadeur vraagt uiteraard wel wat investering in tijd en middelen. Eens operationeel, levert het echter ook flink wat voordelen op. En misschien ook wel wat nadelen. Wij zetten ze op een rijtje.

Uit een recent onderzoek van Influencer Marketing Hub blijkt dat AI influencers een essentieel instrument kunnen zijn voor merken om engagement te creëren met (potentiële) klanten. Toegegeven, tot een aantal jaren geleden bleef het op dat vlak met wat leuke experimenten. In 2025 is het momentum echter ook aangebroken voor Belgische bedrijven om ermee aan de slag te gaan.

VOORDELEN:
✅ Volledige controle over imago: Virtuele influencers gedragen zich altijd zoals gewenst, omdat ze geprogrammeerd worden. Dit voorkomt reputatieschade door onvoorspelbaar menselijk gedrag. Daarnaast zitten ze doorgaans aan één merk vastgeklikt. Met real-life influencers is dat zelden het geval. Zij vlinderen dikwijls van merk naar merk wat het marketingeffect voor een merk stevig kan uitdunnen. En ook het imago van een merk kan aantasten in functie van de toekomstige samenwerkingen. Influencers gaan doorgaans immers ook samenwerkingen met andere merken aan.
✅ Geen tijdslimieten of vermoeidheid: ze kunnen 24/7 actief zijn en deelnemen aan meerdere marketing campagnes. Dit zonder beperkingen zoals rust of vakantie. Er moet dan ook niet onderhandeld worden over tarieven, beschikbaarheden en andere vereisten. Belangrijk bij vooral de meer populaire influencers.
✅ Aanpasbaarheid en diversiteit: ze kunnen verschillende achtergronden, stijlen en persoonlijkheden aannemen, afhankelijk van de behoeften van campagnes of doelgroepen. Ze zijn dus zonder veel extra workload uitermate divers inzetbaar voor een merk.
✅ Kostenbesparing op lange termijn: de ontwikkeling aanvankelijk vrij kostelijk kan zijn. Virtuele influencers hebben echter geen salarissen, secundaire arbeidsvoorwaarden of fysieke reiskosten. Voor de ontwikkeling van een AI influencer is er best wat tijd en middelen nodig. De operationele kosten zijn echter navenant. Vrij laag. Een (al dan niet in-house) motion Graphic Designer en/of AI Artist kan de virtuele merkambassadeur helemaal tot leven brengen. En dat in de meest diverse situaties.
✅ Risicoloze creatieve mogelijkheden: virtuele influencers kunnen zich in elke omgeving of situatie bevinden. Zonder gevaar of logistieke complicaties, zoals op een exotische locatie of bij gevaarlijke stunts. Er zullen ook nooit persoonlijke-, ethische- of commerciële bezwaren opduiken rond de objectieven van een merk.
✅ Gericht op de doelgroep: virtuele influencers kunnen specifiek ontworpen worden om een nichepubliek aan te spreken. Dat vergroot hun effectiviteit voor specifieke marketingdoelen. Ze kunnen met andere woorden helemaal op maat gemaakt worden in functie van doelgroepen of marketing campagnes.
✅ Ongevoelig voor praktische risico’s: virtuele influencers zijn immuun voor pandemieën, blessures of andere fysieke omstandigheden. Het risico met AI influencers wordt dus drastisch verkleind op allerlei vlakken.

NADELEN:
❌ Gebrek aan authenticiteit: virtuele influencers missen de echte menselijke emotie en ervaring. Dat kan hun connectie met het publiek minder oprecht maken. Uit de praktijk blijkt echter dat (potentiële) klanten daar minder gevoelig voor zijn dan gedacht.
❌ Hoge ontwikkelingskosten: een geloofwaardige en goed ontworpen virtuele influencer vereist een aanzienlijke investering in technologie, design en programmering. De technologie om dat te doen wordt echter steeds gebruiksvriendelijker en toegankelijker. Met een goede in-house motion graphics designer slash AI artist kom je als merk al een heel eind ver.
❌ Beperkte spontane interactie: virtuele influencers kunnen alleen reageren op vooraf geprogrammeerde scenario’s, wat interacties minder natuurlijk maakt.
❌ Minder geloofwaardigheid in communicatie: voor campagnes die zich richten op gevoelige of serieuze kwesties (zoals bijvoorbeeld gezondheid of sociale rechtvaardigheid), kunnen virtuele influencers minder impactvol zijn.
❌ Risico op backlash: sommige mensen (lees: klanten) zien virtuele influencers als manipulatief of nep. Dat kan leiden tot kritiek of negatieve publiciteit. De praktijk toont ook daar weer aan dat mensen best flexibel zijn op dat vlak. Het hangt er allemaal een beetje vanaf hoe je het als merk gaat inkleden en brengen. Met onderlegde experts op het vlak van communicatie op socials kan dat helemaal de goede richting uitgaan.
❌ Complexiteit van onderhoud: De technologie achter virtuele influencers vereist voortdurend onderhoud en updates om relevant en up-to-date te blijven.
❌ Concurrentie en verzadiging: met steeds meer bedrijven die virtuele influencers gebruiken, kan de impact afnemen omdat de markt verzadigd raakt. Vandaag is dit echter nog helemaal niet het geval. En al zeker niet in België.