Het bewustzijn rond en de zichtbaarheid van jouw merk verhogen, dat kan op allerlei manieren. Deze 5 beproefde methodes verhogen jouw brand awareness alvast pijlsnel.

Referrals

Je kan het netwerk (je klanten, zakenrelaties, …) van je merk/bedrijf actief laten mee helpen aan de uitbouw van je brand. Via referral programma’s bijvoorbeeld. Neem nu de marktleider van cloud opslag Dropbox. Telkens bestaande Dropbox gebruikers een nieuwe (betalende) klant aanbrengen, krijgen ze 500 Mb extra opslagruimte. Je krijgt iets en je geeft iets terug. Zo simpel is dat. Je brand awareness, die zal knallen.

Het basisprincipe is een beetje overeenkomstig aan referral programma’s. Je geeft iets en krijgt er later (mogelijk) iets voor terug. Heel veel softwaremakers gebruiken bijvoorbeeld deze aanpak. Ze geven een stukje van hun software oplossing gratis weg. Wil je de volledige functionaliteit, dan ga je betalen. Je kan dat principe echter ook doortrekken naar andere dingen. Ben je een ICT-bedrijf ? Laat dan je klant(en) voor een beperkt aantal dagen proeven van een bepaalde oplossing. Bevalt het hun, dan kunnen ze verder betalend intekenen. Op die manier zal je als merk veel sneller in de kijker lopen (brand awareness dus) Eens ze daarenboven jouw merk op hun radar hebben, zijn ze een stuk sneller geneigd om te converteren naar betalende klanten.

Freemium / premium brand awareness

Keynotes, webinars, …

Toegegeven, het zijn dingen waar je best wel wat tijd in steekt maar waar je ook weer heel veel terug voor terug krijgt. Nieuwe contacten, mogelijke prospects en leads, nieuwe samenwerkingen en vooral pakken zichtbaarheid voor jouw merk. Ga dus actief op zoek om deel te nemen aan keynotes, webinars maar ook panelgesprekken, vakbeurzen, … als je je brand awareness snel wil verhogen. Niet onmiddellijk meetbaar maar op termijn zeker wel. Als merk word je via een keynote, panelgesprek, … op korte tijd sterk zichtbaar voor een grote groep van potentiële klanten. De positieve vibes, die krijg je er zomaar gratis bij.

Heb je voldoende mankracht, publiceer dan dagelijks één of meerdere keren op LinkedIn. Dat kunnen snelle dingen zijn als een interessant artikel dat je deelt maar ook bijvoorbeeld een eigen publicatie. Het professionele netwerk bij uitstek is nog altijd een bijzonder krachtig instrument voor brand awareness. Je kan uiteraard ook blogposts vanaf je eigen site delen. Zo creëer je referral verkeer en doe je ook nog aan actieve linkbuilding. Je Google ranking zal er zeker beter van worden. Nice !

LinkedIn publishing

Pro storytelling

We hebben het al vaker benadrukt maar storytelling is als licht en zuurstof voor je merk. Je moet verhalen weten te vertellen die beroeren, verrassen en boeien. Ieder bedrijf heeft een eigen verhaal. Verhalen waarmee (potentiële) klanten zich kunnen associëren, waar ze zich in herkennen. Dat is de eerste stap om ze te laten kennismaken met jouw merk/bedrijf maar ook dat moment waar ze in die fase komen dat ze misschien een stapje verder willen gaan. Richting conversie, uitbreiding, … Voor dit soort actieve storytelling heb je mensen nodig die het klappen van de storytelling zweep kennen. Doorgewinterde verhalenvertellers die niet enkel een mooi verhaal kunnen maken maar ook het zakelijke plaatje helemaal begrijpen en dat in het verhaal weten te integreren om zo tot meetbare resultaten te komen.