Nieuwe websitebezoekers aantrekken (of bestaande bezoekers vaker laten terugkeren) ? Dat hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Volg deze 5 geboden strikt en je zal gehoord worden.

Gij zult regelmatig nieuwsbrieven uitsturen

Allereerst. De kracht van e-mail marketing kan ook in tijden waarin de informatie via alle kanten op jou afkomt niet worden onderschat. Dit is echt de allerbelangrijkste. Als er maar één ding is dat je moet onthouden, dan is het dit. Mailings, mailings, mailings. Wanneer je het bovendien over (voor jouw doelpubliek) relevante dingen hebt en ervoor zorgt dat jouw digitale nieuwsbrieven er visueel aantrekkelijk uitzien, dan kan je ervan op aan dat je heel snel extra website bezoekers krijgt. Telkens ikzelf een nieuwsbrief uit stuur zie ik binnen Google Analytics een piek. Nog meer goed nieuws: het is helemaal gratis. Wel even checken dat je volledig ok bent volgens de vigerende GDPR wetgeving. Je kan wildvreemden immers niet zomaar bestoken met mailings. Dat heet spam.

Wanneer jij content maakt op je website, wat wil je dan ? Dat mensen naar je website komen of dat er via links op sociale netwerken interactie ontstaat. Wel, waar wacht je dan nog op om zelf ook op content, statusupdates en adviezen van anderen te reageren ? Het leven is geven en nemen. Dat dreigen we al eens te vergeten. Wanneer je dat doet, is het trouwens nog altijd een een win-win. Door online feedback naar andere mensen te geven, word jij (of je merk/bedrijf) ook weer een stukje meer zichtbaar.

Doe aan anderen wat gij wilt dat anderen ook aan u doen

Gij zult waken over uw (happy) imago

Mensen houden ervan een coherent beeld te krijgen van jou/je merk/bedrijf. Dat betekent een professioneel logo en nieuwsbrieven, websites, … die de branding van je merk uitstralen. Een coherent imago maakt je aanschouwelijker en begrijpelijker voor jouw doelpubliek. Zoek het niet te ver: kijk naar de branding van succesvolle merken en probeer vervolgens lateraal te denken. Je moet met andere woorden niet per se iets nieuws uitvinden. Vaak is het voldoende om een interessante twist op iets bestaands te bedenken Maak het ook positief en happy. Gebruik je branding waar je kan: in nieuwsbrieven, via feedback op sociale netwerken, op jouw business card, op LinkedIn, …..

Je maakt een knaller van een whitepaper, blog post of artikel en plaatst die op je website. Klaar is kees. #Not. Het is hetzelfde alsof ze bij De Standaard, Het Nieuwsblad of Het Laatste Nieuws een krant zouden maken en vervolgens naar huis gaan. Eens jouw content klaar is, komt de volgende fase: ervoor zorgen dat je content een zo breed als mogelijke visibiliteit krijgt, een maximale verspreiding en vooral dat je engagement, conversie en actie kunt bewerkstelligen. Bottom line: je content is bijzonder belangrijk. Ervoor zorgen dat die content jouw doelpubliek maximaal bereikt zonodig nog belangrijker. Dat doe je via, jawel, mailings maar ook op sociale netwerken, in online fora, op content aggregators, media, via bloggers en influencers, ….

Laat uw content heengaan en zich vermenigvuldigen

Gij zult uw hand uitstrekken naar anderen en hen aanzetten tot actie

Het is al zo vaak gezegd. In je eentje zitten ploegen omdat je per se alle eer zelf wil opstrijken, dat werkt niet meer. You have to reach out (and touch). Naar andere vakgenoten, bloggers, … en hun vragen om eens een gastblog te doen op je website. Bekijk het ook andersom. Ga eveneens bij andere mensen uit je vakgebied aankloppen en vraag hen of je misschien ook eens een gastblog kan doen. Het ene plezier is het ander waard. Het draait allemaal om interactie, visibiliteit en engagement. Goede content moet gezien worden. Vermeld ook een duidelijke call to action bij je content. Wat wil je dat er gebeurt wanneer iemand jouw proza leest ? Een mail opt-in venster op je website doet bijvoorbeeld al wonderen. Hoe je dat allemaal voor mekaar krijgt ? Geef me een seintje en ik help je graag verder op weg.