Als digital marketeer hou je je natuurlijk bezig met research. Onderzoek naar merkpositionering, doelpubliek, segmentatie, content, ads, … En, naar jezelf als professional. Dit zijn 5 van de meest populaire vragen rond digital marketing (in België) aan de meest populaire zoekmachine ter wereld. Google dus.

1. Is digital marketing een moeilijke job ? 💪

Niet zo hard als pakweg dakwerker, windmolenbouwer of onderwaterlasser op een boorplatform in een kolkende oceaan. (glimlach hier invoegen) Wel als in overeind blijven in een wereld die bezaaid is met digital marketeers. En waar de ideeën (het ene al beter dan het andere) in het rond vliegen als zoete broodjes. Andersom is eveneens waar. Digital marketing marketingjongens en -meisjes tappen voor het gemak wel al eens (te vaak) uit hetzelfde vaatje. Daar schiet je als merk niet echt iets mee op. Een marketeer die echter uitkijkt naar alternatieven, de dingen eerst vanaf strategisch niveau bepaalt en het grotere plaatje en de sector waarin hij of zij actief is door en begrijpt: dat is best hard werken. Bottom line: digital marketing kan een harde job zijn wanneer je weg van platgetreden paden opereert.

2. Word je rijk van digital marketing ? 💶

Wat rijk zijn is, dat hangt uiteraard van jou af. Tuurlijk weten we dat jij rijk zijn als in veel centen verdienen bedoelt. Ga je in loondienst of wil je je eigen baas zijn ? Wanneer je je eigen digital marketingbedrijfje start, betekent dit niet noodzakelijk dat je daar rijk van zal worden. Er zijn immers nog veel andere marketingbedrijfjes. Misschien groei je doorheen de jaren en word je een gerespecteerde naam in het marketingwereldje. Tja, dan kan je mogelijk een aardige cent verdienen. Misschien wil je echter niet per se een groot bedrijf , maar wel naar eigen smaak fijne klanten uitkiezen zodat jij perfect gelukkig bent in wat je doet. Ook goed. Spiegel je daarbij niet aan marketing rocksterren als Gary Vaynerchuck, Neil Patel of Tim Ferriss. Zij worden voornamelijk rijk met keynotes, boeken en trainingen. Vertellen over marketing dus. Niet door digital marketing zelf. Een lang verhaal kort: rijk aan nieuwe ervaringen, dat word je als digital marketeer zeker. En dat is waar je het als professional met veel goesting in de eerste plaats voor doet, toch ?

Source: answerthepublic.com

3. Wat is een digital markete(e)r (niet) ? 💡

Een digital markete(e)r doet aan de basis… aan marketing. Dat betekent een product helpen vermarkten en de relatie met bestaande/potentiële klanten versterken/activeren met alle digitale middelen ter zijner/harer beschikking. Dat noemen ze conversie en engagement. Een digital marketeer doet dus van alles wat. Doelgroepbepaling, campagnes en ads bedenken en runnen, online acties uitdokteren, aantrekkelijke content creëren, SEO, SEA, e-mail marketing, A/B testing, social listening, … Het kan niet op. En, vooral veel cijferen. Meten is immers weten. Zo kan hij/zij de juiste marketingwapens inzetten op het juiste moment en richting de juiste mensen. Daarvoor luistert hij/zij ook actief naar de klant. Wat wil die eigenlijk en hoe kan hij daar als merk/marketeer op inspelen ? Een digital marketeer is dus een essentiële schakel in een marketingteam.

4. Is digital marketing de toekomst ? 🔮

We zijn richting een toekomst aan het evolueren waar het woordje ‘digitaal’ in functiebeschrijvingen overbodig wordt. Marketing is digitaal online, maar ook via QR codes in gedrukte magazines of kranten, op billboards in het bushokje, via de Google Home Speaker, … Het online/offline aspect van marketing wordt dus alsmaar minder relevant. Ben je een traditionele marketeer, dan zal je uiteraard moeten bijbenen. De praktijk toont echter aan dat we als marketeers steeds meer naar mekaar toegroeien. De cijfers tonen alvast aan dat digital ad spending (de bread and butter van digital marketing) de laatste jaren spectaculair stijgt. (zie grafiek hier beneden). Ja, digital marketing is de toekomst. Maar niet meer intrusief zoals vandaag met agressieve verkoops- en (re)targetingtechnieken en slinkse marketingtrucjes waar je (potentiële) klanten mee de kast opjaagt. Wel meer gesofisticeerd, on demand (wanneer de klant erom vraagt) en naadloos geïntegreerd in het leven van die potentiële klant.

5. Wanneer komt de digitale meter ? 😨

Ja, beste marketingjongens- en meisjes: blindelings vertrouwen op wat algoritmes en AI-gestuurde systemen zoal tevoorschijn toveren is niet altijd een even strak plan. Het cirkelvormige diagram hierboven is van een platform dat wij adoreren wanneer het op keyword research aankomt. Even ‘digital marketing’ in typen op answerthepublic.com en het systeem schotelt je luttele seconden later een mind mapachtig diagram voor met zoekwoorden en -zinnen rond de term die je zonet ingaf. Maar, zoals je ziet komen er soms ook wel al eens rare dingen bij. Zoals de digitale meter. Moraal van het verhaal: gebruik zoveel tools je wil voor digital marketing, maar vergeet je gezond verstand niet te gebruiken. Misschien wel het belangrijkste criterium om alles uit digital marketing te halen.