Je zal het mogelijk wel al gemerkt hebben wanneer je op bepaalde websites terechtkomt. Je kan je cookie-voorkeuren instellen maar vaak krijg je nu ook de optie om cookies gewoon te weigeren (behalve dan de functionele). Het einde van de cookies: voor heel wat websites/merken heeft dit uiteraard grote gevolgen. Ook voor jou ?
Met de komst van GDPR zijn heel wat nieuwe en strengere privacyregels op de proppen gekomen. In het begin nam de privacyregulator merken, bedrijven en organisaties nog met het handje. Gaandeweg verstrengde het GDPR raamwerk. Vandaag zijn we in het stadium dat de websitebezoeker de optie heeft om cookies gewoonweg te weigeren. →
Ondertussen geven de belangrijkste browsermakers als Apple (Safari) maar ook Mozilla (Firefox) aan het hele cookie gebeuren af te bouwen. Ook Google (Chrome) springt op de weg-met-cookies kar. Uiteraard volgt een periode van uitfasering maar in principe zit iedereen uiterlijk in 2022 op dezelfde lijn. Geen cookies meer dus.
Het moet niet gezegd dat tracing-cookies decennialang de bread & butter waren van de advertentie-industrie maar mogelijk ook voor jouw merk of bedrijf. Hoe ga je zonder die cookies informatie verzamelen over (potentiële) klanten die jouw website(s) bezoeken voor bijvoorbeeld gerichte advertenties ?
First-party vs. third-party cookies
Eerst en vooral: de cookies die worden geviseerd zijn third-party cookies. Wist je dat er echter ook first-party cookies zijn ? Dat zijn stukjes code die worden gegenereerd en opgeslagen op de computer/tablet/mobile van mensen die jouw website bezoeken. Het bepaalt de gebruikservaring door het onthouden van specifieke basisgegevens zoals namen, voorkeuren en soms ook paswoorden. Met het first-party cookiemechanisme kan je perfect je Google Analytics informatie en rapportering blijven gebruiken maar dan enkel voor je eigen website. Het verdwijnen van third-party cookies vormt uiteraard een obstakel wanneer je bijvoorbeeld aan affiliate marketing doet op je website. Daarbij plaatsen andere bedrijven (die jij op jouw website laat adverteren) cookies op de computer/tablet/mobile van je websitebezoeker wanneer die jouw website bezoekt. Dat kan dus niet meer.
Privacy sandbox
Ondertussen zijn ze bij Google aan de slag gegaan met een ‘Privacy Sandbox’. Zo zouden marketeers vooralsnog hun ding kunnen doen maar blijven de verzamelde gegevens voornamelijk daar waar ze horen: op de computer/tablet/mobile van de gebruiker. De data die marketeers aggregeren om gebruikers relevante advertenties voor te schotelen, zouden grotendeels op anonieme basis gebeuren. Wordt vervolgd.