Recent nog een kijkje genomen richting (organische) brand engagement cijfers van je merk op social media ? Huilen met de pet op. Hoe hard dat social media bonzen, PR agentschappen en andere partijen die mee aan de geldpot zitten jou ook anders willen laten geloven. Goed nieuws: je kan het tij keren. Met deze 7 tips bijvoorbeeld.

Over brand engagement scores

Er was ooit een tijd dat brand engagement op social media iets echts en tastbaars had. Het was nog meetbaar (niet enkel met cijfers achter de komma) en de resultaten duidelijk zichtbaar. Lang voor die social media transformeerden tot platte advertentieplatformen. Vandaag is (organsiche) brand engagement op social media helaas een lachertje. De grafiek hier beneden laat de gemiddelde (organische) brand engagement score zien van business pages op Facebook in 2020. Jaar na jaar tekent zich daarbij een neerwaartse trend op. Nog een paar jaar en de teller staat op nul.

Excessieve gretigheid

Voor we de Facebook’s en Instagram’s van deze wereld neersabelen toch even stilstaan bij karakteristieken van social media. Die zijn bedoeld voor ongebreidelde interactie tussen mensen. Familie, vrienden, collega’s. Plots kwamen zich daar ook merken tussen mengen. In het begin liep dat behoorlijk goed, maar naarmate social mediamagnaten het geweer van schouder wisselden en merken alsmaar prominenter aanwezig waren op die social media ging het snel bergaf. Vandaag zitten we op een dieptepunt qua (organische) brand engagement. De excessieve gretigheid van sociale mediaplatformen en merken heeft hen uiteindelijk de das omgedaan.

Voorbij de betaalmuur

Ook de engagement cijfers op social media van jouw merk zijn mogelijk niet meer wat ze geweest zijn. Wanneer je even verder kijkt, wordt het nog frappanter. De engagement cijfers voor jouw merk moet je immers niet enkel afzetten tegenover het totaal aantal mensen die je merk volgen op social media. Zet ze ook eens af tegenover je volledige klantenbestand. Ook diegenen dus die niet op social media actief zijn. Zo krijg je het reële engagement perspectief van bijvoorbeeld een platform als Facebook, Instagram of LinkedIn richting jouw klanten. Over organisch bereik (zonder advertenties) spreken we niet meer. Zelfs wanneer je er flink wat geld tegenaan gooit (via advertenties) om voorbij de betaalmuur te komen waarachter Facebook en Instagram jouw klanten heeft verstopt, blijft het resultaat bijzonder pover.

Brand engagement: cijfers zeggen meer dan woorden

Onderstaande grafiek spreekt boekdelen. Hier zie je het percentage van mensen die een merk/merken volgens via social media. Bekijk de grafiek vooral omgekeerd, namelijk reken de procentpunten van mensen die een merk NIET volgen op social media. De grafiek is het resultaat van zowat 2.000 respondenten die antwoordden op de vraag via welke social mediakanalen ze in Q3/2020 merken volgden. Facebook ? 81% van de respondenten die er geen merk volgt. Youtube ? Idem dito. Instagram steekt eruit met ‘maar’ 74% van de respondenten die er geen merk volgen.

Het probleem stellen is één ding. Oplossingen aanbrengen een ander. Bij SUPERSTERK* voegen we alvast graag de daad bij het woord. Bij deze.

7 tips om de engagement rate van jouw merk (fors) te boosten

  1. Spreek over (unieke) ervaringen, niet (voortdurend) over je product/merk: één van de mooiste voorbeelden die ik op dit vlak al mocht zien is Volvo magazine. In het lifestyleblad van de Zweedse autoconstructeur zie je wagens maar met mondjesmaat. Vaak discreet, op de achtergrond. Alles draait rond ervaringen zoals reizen, eten, design en af en toe zoemt er een Volvo voorbij op de (online) bladzijden. Dat vereist durf van een merk. Op lange termijn krijg je dat echter dubbel en dik weer terug.
  2. Vraag en antwoord: ga in gesprek met (potentiële) klanten op social media. Echt in gesprek. Geen standaard, gelikte antwoorden waarbij je er enkel en alleen op uit bent om je bedrijf/merk er steeds als beste uit te laten komen. Tuurlijk wil je dat. Leg het er echter niet te dik op en ga voor authentieke gesprekken. Van mens en mens.
  3. Laat je waardering voor jouw klanten actief blijken: de meest business pages op social media zijn een amalgaam van promoted posts, vaak automatisch gepland en gepubliceerd zonder enige interactie. De tol van geautomatiseerde marketing efforts. Dat werkt doorgaans averechts. Bedank een klant die reageert, vraag om extra feedback rond een probleem dat wordt gemeld. Wimpel de klant niet af met ‘Dit kan je verder met onze klantendienst bespreken’. Open het gesprek om een eerste indruk te krijgen, maar ook om een eerste goede indruk te geven. Daarna kan het nog altijd richting klantendienst. Laat andere klanten zeker de commentaren meelezen. Je hoeft echt niets weg te moffelen om je bedrijf/merk er steevast feilloos te laten uitkomen. Doodgewoon omdat je bedrijf/merk ook niet feilloos is.
  4. Crëeer meerwaarde met visuele content: ga voor leuke (korte) video’s, howto’s, explainers, … Wat je ook doet, zorg dat het visuele aspect primeert en aantrekt. Je trekt als het ware mensen in jouw content door hen visueel te prikkelen. Niet zomaar. Om verrast, verwonderd en verblijd te worden. Schep een visuele band over waar jij als merk/bedrijf voor staat.
  5. Bouw een gemeenschap: elk merk wil een community. Op het eerste zicht. Wat ze werkelijk willen, is klanten. En vaak ligt het er zo dik bovenop dat klanten het spontaan laten afweten. We’re pointing out the obvious maar een gemeenschap bouwen als merk, doe je niet zomaar. Dat vereist inzet, elke dag opnieuw. Je klant(en) ontmoeten zonder dat ze daarom onmiddellijk iets bij jou kopen. Geef hen dingen zonder dat je daarvoor onmiddellijk iets in retour moet krijgen. Pay it forward.
  6. Vraag je klanten actief om input: elk sociaal netwerk heeft meerdere mogelijkheden voor polls/surveys. Gebruik die. In een eerder artikel haalden we het ook al aan. Zero party cookies. Informatie die je rechtstreeks inwint van bij de klant. Die is minstens zo waardevol dan alle geautomatiseerde info die je als merk verzamelt. Tegelijkertijd voelt jouw klant zich betrokken met jouw merk. Je vraag zijn/haar input. Je kan als klant naar een merk alleen geëngageerd zijn wanneer je je ook effectief betrokken voelt met het merk.
  7. Noem je klant(en) bij de voornaam: iemand bij de voornaam noemen tijdens een (online) interactie schept gelijk een band. Het geeft iets gekend. Alsof je mekaar al eerder hebt ontmoet. Een heel makkelijke manier om sneller dicht bij jouw klant te komen. En een persoonlijke relatie op te bouwen.