Marketing

Marketing automation : 5 cruciale trends

  • By Pascal Dewulf
  • On mei 13, 2022

Marketing automation blijft ook in 2022 hot. De reden daarvoor is dat het toelaat om marketing efforts te automatiseren doorheen de customer journey. Dat scheelt want de job van marketeer is vandaag druk en complex. SUPERSTERK* zet dé marketing automation trends van 2022 alvast graag op een rijtje voor jou.

Hyperpersonalisatie is key

Deze trend hebben we eerder al kort toegelicht in een post rond demand marketing. Via marketing automation kan je gedurende de customer journey verschillende geautomatiseerde en gepersonaliseerde, fijnmazige touchpoints inbouwen. Bijvoorbeeld : een klant heeft geshopt op je site, maar zijn shoppingkarretje achtergelaten. Stuur er een e-mail achteraan met de vraag of hij of zij de draad weer wil opnemen. Of: stuur een geautomatiseerd bericht (in-app, via e-mail of sms) na het downloaden van een whitepaper. Pols zo naar de bevindingenen vraag gelijk om een positieve review. Je kan eveneens mijlpaal gebaseerd werken. Heeft je klant minimum 3 aankopen gedaan ? Stuur dan een geautomatiseerd bedank-mailtje. Voeg een promocode toe voor een korting van 10 euro bij de eerstvolgende aankoop. Nog een voorbeeld : stuur een mail/in-app wanneer een klant de landing page van een speciale marketingactie heeft bezocht. Voorafgaandelijke user consent is uiteraard een conditio sine qua non.

Omnichannel marketing automation

Omnichannel marketingautomatisering zorgt voor vloeiende interactie gedurende de hele levenscyclus van de klantreis. Zo kan je als merk in dialoog gaan op elk moment van de customer journey. Dit los van het kanaal of het touchpoint van de klant tijdens de customer journey. Platformen voor marketingautomatisering zorgen ervoor dat de (geautomatiseerde) boodschap die je brengt altijd consistent is met de beleidslijnen van een brand en Customer Experience (CX). Dat laatste is cruciaal. De overall CX zal immers steeds meer bepalend worden voor het succes van initiatieven rond marketing automation. Geïntegreerde data analyse is daarbij essentieel. Zo blijft de klantreis samenhangend. Kwalitatieve omnichannel platformen zorgen ervoor dat overal dezelfde look and feel wordt overgebracht. Platformen hiervoor zijn: Selligent Marketing Cloud, Salesforce Marketing Cloud, HubSpot, Notificare, … Kies voor een platform waarmee je als merk naast e-mail ook in-app, via sms, Whatsapp en andere kanalen kan communiceren.

UX/CX design is cruciaal

Marketing Automation is niet enkel een technisch verhaal. De branding, ergonomie en format van de geautomatiseerde interacties doorheen de customer journey zijn bepalend voor het succes van marketing automation efforts. (Potentiële) klanten ontmoeten jouw merk steeds vaker digitaal. Dit betekent dat er potentieel honderden/duizenden touchpoints zijn via jouw digitale kanalen die moeten worden afgestemd op jouw merkstandaarden. Dit omdat elk touchpoint voor jou een nieuwe kans is om contact te maken met je publiek en hen de waarde van je product of dienst te laten zien. De (gebruiks)ervaring daarbij speelt dan ook een steeds belangrijkere rol. Een marketing automation platform kan hierin een belangrijke rol spelen, maar is geen eenduidige mirakeloplossing.

AI

Dat chatbots, automatische tekstschrijvers en slimme analyse tools het werk zullen overnemen van marketing experts, is op dit moment nog steeds sci-fi. AI ontgroeit wel stilaan de kinderschoenen. Er is echter nog veel meer nuance, fijngelaagdheid en echte intelligentie nodig om op een niveau te komen dat het productief en vooral kwalitatief wordt. Content initiatieven zoals Writesonic of Encharge Magic Writer zijn beloftevol. Tools zoals jasper.ai kunnen in een handomdraai geautomatiseerde inhoud op grote schaal produceren. Of Semrush, Yoast SEO, UberSuggest, … Ze vervullen vandaag echter allemaal veelal een ondersteunende functie.

Conversational marketing

Waar marketing automation zeker kan ondersteunen, is bij het in gesprek gaan met de klant tijdens de customer journey. Uiteraard betekent dit niet dat medewerkers gelijk andere dingen kunnen doen. Het gebruik van bijvoorbeeld chatbots is doorgaans bedoeld om een gesprek te beginnen, veelgestelde vragen te beantwoorden en eenvoudige(re) problemen snel op te lossen. Voor de day-to-day zijn een chatbot/chatservice dus al een goed startpunt voor marketeers. De AI chatbot van tech e-tailer Coolblue is bijvoorbeeld eentje die erg goed in mekaar zit. Kwalitatieve data en doorgedreven data-analyse in combinatie met een doordachte ergonomie en personalisatie zijn echter allesbepalend voor het succes. Ga echter niet te ver op dat vlak. Anders krijgen klanten de indruk dat je je als merk verbergt. En dat heeft dan weer een averechts effect.