Het marketinglandschap verandert ook in 2022 aan lichtsnelheid. Nieuwe technologieën en strategieën zullen de klantervaring radicaal personaliseren. In realtime. Overal. On-demand marketing in 2022 is in die optiek dé manier om die klantervaring tot een rijke, gepersonaliseerde beleving te maken. Voor marketeers is on-demand marketing alvast de heilige graal voor een future proof marketingstrategie. SUPERSTERK* legt jou graag even uit hoe de vork in de on demand marketingsteel zit.

Interactie en touchpoints

Eerst en vooral: on-demand marketing in 2022 is niet te verwarren met demand marketing. Dat laatste staat jou als merk toe om tractie te creëren voor een nieuw product of dienst die je wil vermarkten. Demand marketing is bedrijfsgericht. Je hebt iets nieuws en wil dat zoveel als mogelijk aan de man/vrouw/x brengen. On-demand marketing is klantgericht. Het betekent dat je in de complexe customer journey waarbinnen jouw klant zich beweegt de juiste interacties en touchpoints inbouwt, op het juiste moment. Met andere woorden: als merk bepaal je niet langer (uitsluitend) wanneer je de klant iets wil laten weten. De klant bepaalt wanneer hij iets van jou als merk wil horen. En daar ben je dan. Exact op het juiste moment. Klinkt niet makkelijk, toch ? Dat hangt er zoal vanaf.

“On demand marketing in 2022 : als merk bepaal je niet langer (uitsluitend) waar en wanneer je de klant iets wil laten ontdekken. De klant bepaalt wanneer hij iets van jou als merk wil horen.”

Netflixisering van marketing

On demand marketing in 2022 : waarom ? In tijden van Netflix, Spotify… bepaalt de (potentiële) klant waar, wanneer en waarom hij iets wil weten, ervaren, ontdekken of kopen. Netflixisering is dan ook een trend die in 2022 helemaal de marketingvlag dekt. Met search intent analyses, ads, SEO/SEA en uitpluizen van conversie- en engagementcijfers kom je er als merk niet langer. Tuurlijk, ze blijven cruciaal. Als merk weet je met al die dingen helaas niet genoeg. Je staat immers met de neus nog altijd richting organisatie gericht. Je spiedt richting de klant met een intern kookclubje (lees: marketing- en data insightsteam). Even dit proberen, even daar een button van kleur veranderen. Even een nieuwsbrief uitsturen. Het zijn vaak probeersels om zo aan predictive marketing te kunnen doen. Trial and error. Met on demand marketing ga je echter een stapje verder. Als marketeer kruip je immers in de huid van de klant. Klinkt hocus pocus. Is het niet.

Minder voorspelbaar

Marketeers worden alvast kriebelig bij de gedachte. Plots wordt marketing een stuk minder voorspelbaar en planbaar, toch ? Niet noodzakelijk. Een praktisch voorbeeld maakt dat duidelijk. Je bent een merk dat premium hoofdtelefoons verkoopt. Een potentiële klant (laten we haar ‘Linda’ noemen) die jouw merk niet kent, ontmoet een vriendin in een koffiebar. Die vriendin showt er haar fonkelnieuwe hoofdtelefoon waarover ze laaiend enthousiast is. Linda tikt met haar smartphone tegen de hoofdtelefoon. Via NFC wisselen de smartphone van Linda en de hoofdtelefoon informatie uit. Linda wordt via haar smartphone vervolgens gevraagd of ze de nieuwe hoofdtelefoon wil ontdekken op jouw website. Of die van een geaffilieerde (r)e-tailer. Ze surft naar de website en bladert door de reviews. Dat ziet er helemaal prima uit.

“Marketeers moeten zich focussen op het verlangen van de consument naar meer urgentie, instant gratification en de alomtegenwoordigheid van een merk.”

Customer journey zonder houdbaarheidsdatum

Linda is enthousiast. Op de website krijgt ze bovendien een aanbieding voor een gratis Spotify premium subscription van 3 maanden bij de aankoop van de hoofdtelefoon. Ze gaat voor de bijl. En over tot aankoop. Dezelfde dag (of de volgende dag) nog arriveert haar hoofdtelefoon. In de doos zit een bedankbriefje met de vraag of Linda een foto van zichzelf met de hoofdtelefoon wil posten op haar social media account(s). Met de hashtag van jouw merk. User generated content. Welke marketeer wordt daar niet enthousiast van ? Of Linda een positieve review wil achterlaten ? Dat geeft haar recht op een korting van 5 € bij de volgende aankoop van minstens 50 euro op jouw website. Een week later krijgt Linda een bericht op haar smartphone. Elke persoon die ze ontmoet en die haar hoofdtelefoon aantikt met zijn of haar smartphone, zorgt ervoor dat het premium Spotify abonnement van Linda wordt verlengd met 14 dagen. Loopt Linda vervolgens haar favoriete club binnen met de hoofdtelefoon, dan krijgt ze een gratis drankje. On demand marketing in 2022 : je kan er als merk zover in gaan als je wil. Je creëert zo een customer journey zonder houdbaarheidsdatum.

On demand marketing in 2022 : inzichtelijkheid als troef

Hoofdobjectief: je laat Linda als merk niet los wanneer ze de hoofdtelefoon van jouw merk heeft gekocht, maar blijft meerwaarde creëren in haar leven en uiteraard ook voor jouw merk. Je ziet het: on demand marketing in 2022 kan de productervaring naar nieuwe hoogtes stuwen. Het draait vooral rond inzichtelijkheid van je product of dienst doorheen de customer journey. Op een intelligente manier je verkoop en interactieprocessen automatiseren en naadloos integreren in het leven van de klant. Fijnmazige automatisatie en data-analyse gecombineerd met interface mogelijkheden bieden een schat aan nieuwe opportuniteiten. Als merk/marketeer moet je in 2022 (en daarna) dus niet enkel de gebruikelijke dingen uit je marketinghoed toveren. Je moet ook technisch onderlegd zijn of tenminste de kennis hebben om je product binnen te loodsen in een wereld die alsmaar meer rond het Internet of Things (IoT) draait. On demand marketing : ben jij er klaar voor ?