TikTok gaat in België aan een rotvaart. Op twee jaar tijd is het aantal jongeren dat het platform dagelijks gebruikt, gestegen van 12 naar maar liefst 62 procent. Gemiddeld spendeert een 16- tot 24-jarige ongeveer 70 minuten per dag op TikTok. Ook andere leeftijdsgroepen zijn echter erg actief op het social mediaplatform uit Bejing. Als merk bereik je dus heel wat doelgroepen. Wij helpen jouw alvast op weg met deze 5 supertips voor een succesvolle TikTok marketingstrategie.
1. Kijk wat anderen doen
Nieuw op TikTok ? Kijk dan wat andere merken doen. Hoe pakken zij het aan ? Hoe bouwen zij hun video’s/ads op ? Watch and learn. Al snel zal je ontdekken dat het Chinese social mediaplatform een allegaartje is van de meest gekke, verrassende en vernieuwende ideeën. Niet altijd even geloofwaardig, maar wel verslavend en onmetelijk interessant. Daar passen dus ook leuke video’s/ads van jouw merk bij. Of gewoon leuke video’s van jouw merk tout court. Opgelet, het is niet de bedoeling om TikTok-marketing op dezelfde manier te benaderen als Instagram- of Facebook-marketing. Het is een heel ander sociaal netwerk met unieke trends, functies en gebruikersgedrag. Waarom ? Zie punt 2 tot 5.
2. Niet te gelikt aub
Daar waar Facebook en vooral Instagram propvol pixel perfect video’s/foto’s zitten, mag het op TikTok helemaal anders. Minder gepolijst, meer naturel, #nofilter. Gewoon een videootje doen op je smartphone en posten die handel. Een beetje zoals Instagram het waarschijnlijk ook ooit heeft bedoeld. Ga er als merk dan ook niet doorheen zitten met supergepolijste videoproducties. Dat wordt op TikTok niet gesmaakt. Het maakt het voor je merk alvast een stuk makkelijker. Geen arbeidsintensieve videoproducties opzetten. Gewoon iemand die die X-factor heeft en een leuke format kan bedenken een smartphone in de handen duwen en gaan.
3. TikTok is niet enkel voor tieners/twintigers
Onderstaande grafiek spreekt boekdelen. Een belangrijk deel van de mensen op TikTok bestaat weliswaar uit tieners en twintigers. En die leeftijdsgroepen zijn (voorlopig) ook het actiefst op TikTok. Dertigers en veertigers zijn echter evenzeer vertegenwoordigd op het social mediaplatform van moederbedrijf ByteDance. Als merk denken dat je er enkel terecht kan indien je product of dienst een jong publiek aanspreekt, is dan ook een flagrante misrekening.
4. Zet in op organische content
Daar waar je op Facebook en Instagram flink moet betalen om nog bij jouw doelgroepen te komen (Meta heeft je klanten netjes achter een betaalmuur gezet), gaat het bij TikTok omgekeerd. Ads zijn er, althans voorlopig, vrij schaars. Dat komt omdat ze het bij TikTok (tot nader order dan toch) omgekeerd zien. Organische content krijgt absolute voorrang, ads komen erachter aan. Als merk kan je dan ook best inzetten op leuke video’s met een originele format. Het leuke aan TikTok is ook dat je als merk of mens niet echt social proof moet hebben om erbij te horen. Je kan voor de eerste keer een videootje maken dat plots vanuit het niets helemaal viraal gaat, zelfs al heb je maar 5 volgers. Waren alle social media initieel niet zo alvorens ze transformeerden tot platte advertentieplatformen ? Op TikTok heb je als merk dus nog alle opties.
5. Creëer een business account
Als merk kan je best gaan voor een zakelijk TikTok account. Of je nu een nieuw publiek wil bereiken/enthousiasmeren, aan brand awareness doen, meer verkeer naar je website krijgen of conversie stimuleren, hou het S.M.A.R.T. Ook op TikTok. Dat wil zeggen: specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en actueel. Een zakelijk account biedt je die mogelijkheden. Zelf kan je er dan nog wat andere apps bijdoen voor verdere analyse zoals TrendTok. (AI-gebaseerde trendvoorspellingen). Met een app als Popster kan je dan weer de efficiëntie van je TikTok-berichten vergelijken en evalueren. Zo kan je bijvoorbeeld bekijken welk video’s het populairst zijn binnen jouw uw doelgroep of prestatie-indicatoren evalueren zoals het tijdstip van posten of de meegeleverde hashtags.