MarTech

5 alternatieven voor 3rd party cookies

  • By Pascal Dewulf
  • On april 7, 2022

Als merk slash marketeer ook in het post 3rd party cookie tijdperk je prospects/leads/klanten optimaal bereiken via jouw respectievelijke touchpoints ? Dan zijn dit alvast 5 alternatieven voor 3rd party cookies.

1. Identity Solutions

Identiteitsoplossingen zoals Trade Desk ‘Unified ID Solution 2.0’ gebruiken persoonlijke gegevens om jou te traceren. Wanneer je een website bezoekt, kunnen (met jouw voorafgaande instemming uiteraard) persoonlijke gegevens verzameld en verzonden naar zo een ID-provider. Van daaruit word je dan gekoppeld aan een bestaand ID of wordt er een nieuw ID gemaakt. Vervolgens worden jouw persoonlijke gegevens versleuteld om je privacy te beschermen. Er zijn twee primaire ID’s om universele ID’s te maken: 1st-party website cookies of permanente gebruikers-ID’s. Die laatsten zijn bijvoorbeeld e-mail, telefoonnummer, Apple’s Identifier for Advertisers (IDFA), Google’s Advertising ID (AAID), …

2. Google Topics (Privacy Sandbox)

Basisidee achter Google ‘Topics’ is dat je browser jouw interesses leert terwijl je op het internet surft. Zo bewaart je browser gegevens van de laatste 3 weken van je browse geschiedenis. Momenteel zijn er zowat 300 interessecategorieën gedefinieerd door de techgigant uit Mountain View. Wanneer je een site bezoekt, die de Google ‘Topics’ API ondersteunt voor advertentiedoeleinden, deelt jouw browser 3 interesses. Die worden willekeurig geselecteerd uit jouw top vijf onderwerpen van de laatste 3 weken. De site in kwestie die jij bezoekt kan dit vervolgens delen met zijn advertentiepartners. Zo kunnen die dan beslissen welke advertenties aan jou worden getoond. Volgens Google zal je de mogelijkheid hebben om al jouw in kaart gebrachte interessesferen te bekijken. Ook zal je items van je interesselijst kunnen verwijderen. Je zal eveneens de optie hebben om de Topics API uit te schakelen.

3. User Identity Graphs

User Identity Graphs verbinden verschillende ID-kenmerken. Dat zijn Personal Identifiable Information (PII) zoals e-mail, telefoonnummer en fysieke adres) en niet-PII zoals first-party cookies. Het belangrijkste voordeel van User Identity Graphs is dat adverteerders via gebruikersdata doelgroepen via verschillende kanalen kunnen activeren. Ook kunnen ze zo de activiteiten van gebruikers in verschillende omgevingen verbinden. Een interessant alternatief voor 3rd party cookies.

Bron: admixer.com

4. 1st Party Data

Zoals we al eerder duidelijk maakten, vormen 1st party data een erg belangrijk element in het post 3rd party tijdperk. 1st party data = gegevens die jij op jouw site verzameld van bezoekers (mits hun voorafgaande toestemming). Het is dus cruciaal om een strategie uit te zetten die het verzamelen van die 1st party data stimuleert. Artikels achter een betaalmuur, nieuwsbrieven of product samples/kortingen kunnen bezoekers mogelijk sneller overhalen om zich op jouw site te registreren. Of om jou sneller toestemming te geven om hun gegevens te verzamelen en te verwerken.

5. Contextual Targeting

Contextuele targeting geeft advertenties van jouw merk weer op basis van een analyse van de inhoud van een webpagina. Bijgevolg is contextual targeting niet afhankelijk van persoonlijke gegevens in tegenstelling to 3rd party cookies. Het maakt daarentegen gebruik van gegevens die zijn verzameld en gecorreleerd door een derde partij. Dat laat marketeers toe om toch gericht te adverteren. Contextueel adverteren is het meest effectief bij een sterke correlatie tussen de interesses van website bezoekers en jouw merk. Uiteraard worden je targeting opties een stuk beperkter. Althans voorlopig toch.