Een sterke merkidentiteit voor jouw bedrijf komt niet zomaar aanwaaien. Brand marketing is hard labeur. Iedere dag opnieuw mensen de liefde voor jouw merk laten ontdekken en ervaren, daar moet je aan werken. Aan de andere kant is branding, merkzichtbaarheid- en beleving ook geen rocket science. Hoe hard marketeers dat jou ook willen laten geloven. Wij helpen jou alvast op weg met 5 ijzersterke tips die je snel kan toepassen om je merk in de spotlights te zetten.

Brand marketing : zorg dat je zichtbaar bent:

Je merk kan nog zo goed zijn, wanneer niemand weet van je bestaan dan heb je daar helaas bitter weinig aan. Brand marketing begint met identiteit en eindigt met zichtbaarheid en engagement. Van punt A naar punt B, dat lijkt een hele reis. Toch is het dat niet. Het is gezond verstand, toewijding, ervaring en vooral het grotere plaatje begrijpen. Kijk dan ook eerst van op grote hoogte naar je merk en ga vanaf daar dieper in op de dingen. Marketeers hebben te vaak (en dat is geen verwijt) de neiging om zich te verliezen in (technische) details. Wanneer je echter het grote(re) plaatje niet begrijpt, kan je onmogelijk de details optimaal aansturen. Bouw je een huis dan kies je toch ook niet eerst een kleur voor aan de muur ? Wel beeld je je droomhuis in en begin je vervolgens met een (architectuur)plan dat weergeeft waar je uiteindelijk naartoe wil.

Doe wat nodig is, niet wat iedereen doet:

Omgekeerde funnels, marketing automation, programmatic advertising. Als merk word je voortdurend om de oren geslagen met nieuw marketinglingo. Marketeers staan aan je deur als digitale stofzuigerverkopers. Telkens vertellen ze je dat zij en alleen zij de wonderformule voor je merk hebben. Hoe komt het dan dat je als bedrijf vandaag nog altijd worstelt om je branding en merkzichtbaarheid in optima forma te krijgen ? Laat je dan ook (weer) niet het nieuwste marketingspeeltje aanpraten, maar kijk naar wat je echt nodig hebt voor je merk. En haal daar dan alles uit. Less is less en more is more. Wat kies jij ?

Kies je doelpubliek (en dat is niet iedereen):

Je kan als merk/bedrijf niet alles voor iedereen zijn. En waarom zou je ook ? Anyways, een doelpubliek: wat is dat eigenlijk ? Dat is een groep van mensen die je bij je merk wil. En daar ga je alles voor doen. De volledige omnichannel aanpak. Daarmee bedoelen we paid, shared, owned en earned. Inbound en outbound. Belangrijk is dat je die aanpak niet verwart met het feit dat je je doelpubliek op social media moet gaan zoeken. Dat is maar één stukje van de branding puzzel. Voor alle duidelijkheid: je doelpubliek kiezen, daar zijn geen duizend manieren voor. Maar, er is wel maar één merk zoals het jouwe. Dat is waar brand marketing toe dient. Om de uniekheid van jouw merk via de voor jouw merk ideale kanalen kenbaar te maken. En jouw doelpubliek actief mee in dat unieke verhaal van jouw merk te trekken en hen verslingerd te maken op jouw verhaal.

Brand marketing, feiten en cijfers:

Wat doorkliklinks en advertenties posten op Facebook, dat is een geen brandingstrategie. Branding vereist doorzicht. Begrip van het grotere geheel. Maar ook analytisch vermogen. Feiten en cijfers bekijken. Wat werkt qua acties en campagnes voor je bedrijf en waar steek je beter geen tijd meer in ? In welk verhaal kunnen jouw (potentiële) klanten zich vinden. Elk bedrijf heeft zijn tools: Google Analytics, Hubspot, Piano, Oribi, KissMetrics, … De praktijk leert echter dat die tools in de praktijk van een merk/bedrijf vaak niet meer dan een gimmick zijn. De makers van deze tools willen immers te vaak een one-size-fits-all willen zijn. En dat is nu net wat jouw bedrijf niet wil zijn, toch ? Kies daarom de instrumenten, om je merk door te meten en klanten beter te begrijpen, zorgvuldig uit. Wat feiten en cijfers over je merk betreft, meten is weten. Staar je echter niet blind op de ééntjes en nulletjes. Vaak zijn merken te hard naar binnen gericht en proberen ze aan de hand van cijfers en analyses in te schatten wie hun klanten zijn en waar ze als merk willen voor staan. Wil je weten wat je klanten echt verwachten van je merk ? Vraag het hen gewoon. En combineer dat met feiten en cijfers. Je zal versteld staan van het resultaat.

Wat jezelf doet, doe je niet (noodzakelijk) beter:

Zelfs wanneer je qua branding en merkidentiteit de nodige expertise in huis denkt te hebben, is het niet altijd een goed idee om het dan maar zelf te doen. Daar zijn tal van redenen voor. Vaak ben je te nauw betrokken bij je bedrijf en staar je je vaak blind op onnodige details. Een verhaal van merkzichtbaarheid is er ééntje met heel veel aspecten. Design, logo, baselines, storytelling, marketing efforts, nieuwe trends en kanalen oppikken, aanhaken met nieuwe technieken en technologieën, … Is dat jouw core business ? Neen. Maar wat we zelf doen, doen we beter. Toch ? #NOT. Het is niet omdat je je bedrijf door en door kent en denkt dat je branding- of marketinggewijs Lewis Hamilton bent, dat je ook effectief Lewis Hamilton bent. Aarzel dan ook niet om, zeker in de opstartfase, je brand marketing toe te vertrouwen aan mensen die daar weg mee weten. Voel je ons komen ? 😉 Neem gerust eens contact op met SUPERSTERK*. Samen kunnen we met een gezellige, vrijblijvende babbel kijken hoe we de branding van jouw merk kunnen laten knallen. En van jouw merk een ❤️ brand te maken. Zeker weten.