Content marketing is king. De kans dat je die slagzin ooit al hoorde, is erg groot. Nochtans moet je die slogan vandaag met een stevige korrel zout nemen. Wereldwijd zijn er immers minstens (letterlijk) één miljard nieuws/blog sites online. Om daarom jouw content marketing strategie ook in de toekomst performant te houden, zal je de dingen resoluut anders moeten aanpakken. Deze 5 pijlers vormen alvast de basis van een succesvolle content marketing strategie in 2022 en verder.

Goodbye keyword research, hello topical authority:

Keyword research is niet dood, maar het zal aan belang inboeten. Momenteel houdt Ubersuggest wereldwijd 619.718.788 zoekwoorden bij. In de afgelopen 30 dagen hebben slechts 24.593.402 daarvan meer dan 10.000 zoekopdrachten gegenereerd. Met andere woorden: de miljoenen zoekwoord taartstukjes worden hééél dunnetjes. Daarom heeft Google besloten om het roer van zijn ranking algoritme wat bij te spijkeren. Dat flirt nu ook met zogenaamde topical authority. Traditionele marketeers gaan al aan het kwijlen bij deze gedachte. Gewoon binnen hun content marketing strategie nog meer backlinks creëren, toch ? Zoals in de goeie ouwe tijd. #NOT. Voortaan zullen blogs/sites die een onderwerp met de meeste diepgang behandelen, meer websiteverkeer gaan genereren dan voordien. EAT vormt hierbij de spil: E-A-T (Expertise-Authoritativeness-Trustworthiness)

✅ Value-driven content marketing :

De spil van elk toekomstgerichte content marketing strategie moet de meerwaarde voor de klant/lezer zijn. De tijden van een e-mail adres in ruil voor een knullig e-book, kwakkelige aanbiedingen of listige content marketing funnels die tot geïrriteerde klanten/lezers leiden, zijn voorbij. Wanneer je gated content hebt op je (nieuws)site, dan kan het maar beter waardevolle informatie zijn die het leven van de klant/lezer beter maakt. De tijden dat klanten/lezers hun schouders ophaalden, wegklikten en de volgende keer wel weer terugkwamen, is voorbij. Hij/zij heeft immers een overdaad aan keuzes. Value-driven marketing is the new kid on the block. Kijk hoe je via waarde gedreven content marketing, verder dan de producten of diensten die je aanbiedt, meerwaarde kan creëren in het leven van je lezers/klanten. Dat kan bijvoorbeeld via onderzoek dat je zelf hebt gedaan, een studie die je hebt opgezet of een conferentie die je organiseerde en waarvan je de bevindingen publiceert.

User Experience = content marketing king

Het is geen geheim dat Google en andere zoekmachines zich naar de toekomst toe veel meer zullen concentreren op de gebruikerservaring. User Experience oftewel UX zal naar de toekomst dan ook een cruciale rol spelen voor de ranking van je site bij Google en andere zoekmachines. Jouw focus als content marketeer moet dus niet enkel liggen op content en contentoptimalisatie, maar ook op de algehele gebruikerservaring. Dat wil zeggen gebruiksgemak van je site, blog, …, laadtijden, de ergonomie van de bedieningselementen en dies meer. Optimaliseer dus niet enkel voor zoekwoorden maar ook voor algehele bruikbaarheid van je site : (mobiele) responsiviteit, personalisatie, … Ga ook voor conversatiemarketing. Bouw een dialoog op met je (potentiële) klant die voor hem/haar relevant is. Uiteraard blijft (diepgaande) inhoud primordiaal. Als de inhoud van een blogpost op jouw site vrijwel identiek is aan die op een andere site, dan zal google de UX echter onder de loep nemen en die site prioriteit geven die daar het best voor de dag komt.

✅ Entertain, educate, engage:

Alvorens je je klanten/lezers kan engageren, moet je hen eerst kunnen entertainen. Dat wil zeggen dat je hen moet prikkelen, verrassen, ontroeren, laten lachen, … Het is de logica zelve. Je kan niet in het hoofd van je lezers/klanten raken wanneer je niet eerst in hun hart raakt. Inhoud moet de aandacht van je lezers/klanten trekken en hen raken, anders consumeren ze die niet en is het voor niemand nuttig. Interactieve content is daarbij een must. Zo ontstaat een dialoog. Een leuke (foto)wedstrijd, een how-to video, een flashmob, … Laat je klanten initiatief nemen om zelf content te maken. User Generated Content heet dat dan. Je klanten nemen als het ware zelf het roer in handen. Kortom, alles wat jouw lezers/klanten een aha-moment in hun leven kan bezorgen.

Content atomisatie:

Klinkt ingewikkeld. Is het niet. Het betekent gewoon dat je 1 groot stuk content neemt en dat in kleinere stukken opsplitst die je dan netjes crossmediaal kan gaan distribueren. Denk dus niet: welke verhaal voor welk kanaal, maar wel: welke format van mijn verhaal voor welk kanaal. Bijkomend voordeel: je hebt een stevige basis met een goede story, een howto, … en kan van daaruit alle kanten uit om je content optimaal te distribueren. Minder werk voor jou met meer resultaat. Bij content atomisatie komt naast content creatie dus ook het accent te liggen op content distributie. Heb je bijvoorbeeld een interview weten versieren met een BV, dan kan je daar rustig tientallen publicatiemomenten op al je verschillende kanalen uit halen. Een teaservideo, een quote op je site, een Instagram story, een pakkende passage met een foto voor een (promoted) post Facebook, een aankondiging via een e-mailing die je uitstuurt naar je klanten/volgers. Noem het gerust 360° content marketing.