Wist je dat opzoekingen over jouw producten en diensten steeds vaker gebeuren via smart (home) audio systemen ? Google Nest, Amazon Echo & Alexa, Apple HomePod of ook Sonos One (met Google Assistant) zijn de nieuwe audio kids on the block. Sonic branding : het geluid van jouw merk zal in de nabije toekomst steeds meer jouw display (en andere) ads ondersteunen. Met deze 5 supertips kan jij alvast snel en efficiënt het (onweerstaanbare) geluid van jouw merk bepalen.

1. Alexa Flash Briefing / Apple HomePod Personal Update

Dat is een vernuftig systeempje waarbij gebruikers van smart home speakers kunnen bepalen dat ze elke dag een klein stukje audio info automatisch krijgen geserveerd. Zou het niet geweldig zijn wanneer jouw merk daar dan even op de proppen komt ? Dat kan een stukje van een podcast zijn, een audio quote of een kort stukje audio nieuws van jouw merk. Geeft een gebruiker vervolgens ergens ter wereld het spraakbevel “Alexa, what is my flash briefing ?” (ja, dat moet nog in het Engels) dan zal die gebruiker in functie van zijn of haar instellingen een reeks audio-nieuwtjes krijgen waar jouw merk mogelijk tussen zit. Welkom in de wondere wereld van sonic branding.

2. Sonic branding : herhaal jezelf

Bij sonic branding zorgt herhaling voor cognitieve verankering. Wist je dat de Gamma-stemmetjes al bijna 30 jaar met bijzonder veel succes meegaan ? Ze zijn herkenbaar, sympathiek en de doe-het-zelf gigant heeft ze al die tijd met veel succes kunnen inzetten. In tegenstelling tot een display ad of een tv-spotje worden mensen auditieve gimmicks immers niet snel beu. Geluid/stem creëert immers een andere, aantrekkelijke(re) dynamiek waarvan de houdbaarheidsdatum in sommige gevallen onbeperkt is.

3. Brand building = (auditieve) emotie

Lange termijn brand building (merkbouw) draait vaak rond emoties. En hoe beter dan met audio bits (een stukje podcast, een korte audio streamer, …) kan je die merk-emoties stimuleren ? Hoe vaak is het je al gebeurt dat je door bijvoorbeeld muziek plots erg ontroerd raakte ? Dat komt omdat geluid andere emotionele centra in je grijze massa aanspreekt dan beeld. Een film aan het bekijken ? Zet even het geluid af. Van heel de sfeer blijft dan al snel niets meer over. Geluid is essentieel om sterke emoties te creëren. Ook voor jouw merk. Werk dus aan je merkgeluid om de emoties van (potentiële) klanten aan te spreken.

4. Wees authentiek (en herkenbaar)

Weet jij hoe jouw merk klinkt ? Mogelijk wel, misschien niet. Sonic branding noemen ze dat. Sonic branding bestaat onder andere uit het typisch geluid dat onlosmakelijk met jouw merk wordt geassocieerd. Het aanzwellend ‘ta-dam’ geluid van streamingdienst Netflix bijvoorbeeld. Of het ‘pa-da-pa-pa-paaa – I’m loving it’ van fastfood gigant McDonalds. Dat noemen ze een audio logo. Niet onbelangrijk te weten dat vanaf 2023 bijna 1 op 2 mensen hun online productopzoekingen zouden doen via een smart home speaker systeem of via een audio assistent (Siri, Google Assistent, …) op smartphone. En jij dus ook je eigen merkgeluid en (bijhorende) audio ads zal moeten bedenken.

“In 2023 (en daarna) zullen zowat 1 op 2 opzoekingen online gebeuren via Smart Home Speakers of audio assistants op smartphone. Ga er maar aan staan met je display ads.”

5. Bepaal je doelgroep voor sonic branding

Bied je een product aan dat enkel een 60+ doelpubliek aanspreekt, dan is de kans groot dat je met sonic branding niet zo gek veel opschiet. We willen niet clichématig denken. Tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar laten we realistisch blijven. Gouden regel in marketing (en elders) : doe geen efforts die toch niets of bitter weinig opleveren. Zit jouw doelgroep daarentegen ergens tussen 0-55 ? Dan kan je zeker aan de slag met sonic branding.