MarTech

ChatGPT gebruiken : 6 marketing SUPERTIPS

  • By Pascal Dewulf
  • On February 10, 2023

Wil je als (digital) marketeer ChatGPT gebruiken ? Zo ja, dan moet je deze 6 dingen over ChatGPT absoluut weten om je productiviteit te boosten en een marketing workflow op steroïden te creëren.

Hoeveel marketeers zijn er nodig om een led-lamp te vervangen ? 100. Eén om de lamp te vervangen en 99 om de lamp vervolgens te vermarkten als ‘een revolutie in verlichting’. Geen grap van ons. Wel ééntje van ChatGPT. Niet slecht, toch ? Goed, op naar onze ChatGPT marketing supertips. Voor alle duidelijkheid: de tips werden gegenereerd door ChatGPT zelf. Wij hebben ze bewerkt volgens onze eigen expertise en inzichten. En zo hoort het ook in de praktijk toegepast te worden. Klakkeloos knippen en plakken van ChatGPT output is een absolute no-no.

✅ ChatGPT gebruiken: maak je doelstelling(en) helder

Voordat je begint met het gebruik van ChatGPT, is het belangrijk om helder te hebben wat je ermee wilt bereiken. Bedenk of je bijvoorbeeld conversaties met klanten wilt automatiseren, product- of service-informatie wilt verschaffen, strategieën wil ontwikkelen voor marketing- en verkoopdoeleinden, … Dit helpt je om het juiste gebruik van ChatGPT te bepalen en je te concentreren op het bereiken van je specifieke doelstelling. Wees gerust: ChatGPT is thuis in alle domeinen en zal zelden zonder (ant)woorden zitten. Sterker nog: de intelligente chatbot kan te gekke dingen produceren. Copywriting, programmeercode debuggen, een marketingplan tevoorschijn toveren, … Tenzij je info wil na 2021. Gelijk ook de grootste lacune van de chatbot. ChatGPT mist dus twee jaar aan webdata. Dat is gigantisch veel voor accurate en up-to-date info.

✅ ChatGPT data-training is cruciaal

Voordat je ChatGPT kunt gebruiken, moet je het model trainen met relevante data. Zorg ervoor dat de data die je gebruikt gerelateerd is aan het doel waarvoor je ChatGPT wilt inzetten, zoals klantenfeedback of productinformatie. Hoe beter de data die je gebruikt, hoe effectiever het model zal zijn en hoe meer waardevolle inzichten het je kan bieden. Wist je trouwens dat de data die jij invoert in ChatGPT wordt gebruikt om het AI algoritme verder te voeden ? Ook jij brengt dus nieuwe kennis aan voor ChatGPT. Nuance: ChatGPT is in de verste verten niet gerelateerd aan een intelligent systeem dat nieuwe dingen uitvindt. De kennis is beperkt tot alles wat het op het net vindt. En wat jij er via prompts in stopt. Maar uiteraard wel erg intelligent met mekaar verbindt. Er gebeurt ook geen enkele fact checking van wat de chatbot produceert.

✅ Integratie met externe toepassingen ontketent het volle potentieel

Probeer verschillende toepassingen uit om te zien wat het beste bij je doelstellingen past en waar het ChatGPT model het meest nuttig is. Integreer ChatGPT ook met andere marketingtools om een totaaloplossing te creëren. Door het te integreren met CRM-systemen of e-commerceplatforms, kan je efficiënt(er) werken en en zo meer waardevolle inzichten verkrijgen. Maak gebruik van deze integraties om je marketingstrategie verder te versterken en het maximale uit ChatGPT te halen. Praktisch: zoek even online op ChatGPT Chrome Extensions voor tal van nuttige pre-made prompts (dat zijn de instructies die je aan Chat GPT geeft) om je marketingactiviteiten een fikse boost te geven.

✅ Wees gedetailleerd in wat je vraagt (met voorbeeld)

Hoe gedetailleerder je tewerk gaat richting ChatGPT (lees: info verschaft) hoe beter de info zal zijn die ChatGPT je teruggeeft. Een voorbeeld van een goede ChatGPT prompt: “Ik wil dat je jezelf in de rol van brand manager plaatst. Doe alsof je de meest gedetailleerde inzichten hebt rond brand management die er momenteel beschikbaar zijn. Maak op basis van je inzichten als brand manager een gedetailleerd marketingplan om een nieuwe t-shirt lijn van een Belgisch modemerk in de markt te zetten. Het zijn premium t-shirts (met korte mouwen), uitstekende no-iron kwaliteit, met luxueuze opdruk en v-hals. De prijsvork (verkoopprijs) zit tussen 70 € en 110 €. Doelgroep hippe, modebewuste mensen van 7 tot 77. Het merk wil immers ook een inclusief merk zijn. Verwerk al de voorgaande informatie in het marketingplan. Creëer op basis van die informatie ook 10 brand slogans.”

✅ Vraag om structuur en opgemaakte tekst

Wist je dat je ChatGPT ook kan vragen om output te structureren en opgemaakte tekst aan te leveren ? Wanneer je bijvoorbeeld een blogpost wil over content marketing trends, kan je jouw ChatGPT prompt als volgt specifiëren: “Maak een blogpost over content marketing trends. Bouw de blogpost op met een hoofdtitel, een intro paragaaf en een body tekst met vier paragrafen. Voorzie elke paragraaf van een subtitel. Formatteer alles in markdown.” Dat laatste zorgt ervoor dat de tekst ook visueel de vorm krijgt die je vraagt in jouw ChatGPT prompt.

✅ ChatGPT gebruiken : geen wondermiddel

Ondanks wat je online allemaal leest: ChatGPT is geen wondermiddel. Althans vandaag toch nog niet. Het is een intelligente chatbot die zich voedt met kennis die al beschikbaar is op het web. Tot 2021 dan ook nog. Verwacht dus geen kleine mirakels. ChatGPT opent op dat vlak zelf al met een stevige disclaimer: fact checking, relevantie, coherentie, creativiteit en inzicht blijven jouw eindverantwoordelijkheid. Boodschap voor alle marketeers, copywriters en andere kenniswerkers. Neen, je job is dus helemaal veilig. Toegegeven, ChatGPT is een bijzonder handig hulpmiddel dat, indien je het slim aanpakt, je heel wat uurtjes (routine)werk kan besparen. En die kan je dan weer aan andere dingen besteden. Zie het zo: het is niet omdat de tondeuse is uitgevonden dat plots alle kappers overbodig werden. Zie jezelf als de spreekwoordelijke kapper en ChatGPT als de digitale tondeuse. Maar dat had je al begrepen, toch ?