COLUMN

Dewulf DENKT : zooikoorts

  • By Pascal Dewulf
  • On October 24, 2019

Zie je ze ook wel eens in jouw buurt ? De gehaaste bestelwagentjes die vaak veel te snel doorheen je straat razen om daar zoveel mogelijk pakketten aan huis te bezorgen ? Het is die tijd waarin steeds minder mensen nog uit hun zetel komen om zich iets aan te schaffen. In plaats daarvan drukken ze op een paar schermknoppen en klaar is kees. Een tros bananen, sneakers met lichtjes in, een vibrator met drie verschillende standen, tv’s, wasmachines: je kan het zo gek niet bedenken of het wordt rustig achterover leunend, met de voeten op de bank, online aangekocht en vervolgens aan huis geleverd.

Speltheorie

De Vlaamse garages puilen ondertussen uit. Een auto is al lang niet meer te vinden in de gemiddelde Vlaamse stallingplaats. Die is ondertussen gevuld met allemaal spullen die in het verleden ook al op die manier de huiselijke kring zijn binnengedrongen. Het gaat allemaal ook zo vlotjes. Een beetje als een spelletje. Je drukt op een paar knoppen op je smartphone en de volgende dag (vaak ook al dezelfde dag) staat een mannetje voor je deur met een pakket. Het geld daarvoor, dat gaat ondertussen quasi geruisloos van je bankrekening. De modale garage, die kreunt ondertussen onder de spullen.

Er is geen houden meer aan de e-tail wereld van bezorguren, remarketing, conversiepixels, ducktape en dubbelzijdig golfkarton.”

Teveel spullen

Zo ontstaat een nieuw fenomeen: zooikoorts. Dat is een beetje als hooikoorts. Voor hooikoorts zijn pilletjes. Het enige wat helpt tegen zooikoorts is nog meer spullen kopen. Zooi als in spullen. Onbegrijpelijk is het allemaal niet. Al die dingen in huis halen, is meer dan de drang naar nieuwe dingen. Heb je ook niet dat gevoel dat wanneer je pakweg een nieuwe flatscreen thuis neerpoot er plots dat ontegensprekelijk gevoel van optimisme ontstaat ? Dat nieuwe, dat gevoel dat er in iets in je leven is gekomen dat mogelijk alles kan veranderen ? Wie wat verder krabt dan dat laagje vluchtig optimisme ontdekt al snel een oorzakelijk verband met de onweerstaanbare drang naar spullen. Met de komst van e-commerce kan dat bovendien allemaal razendsnel en met ultiem gebruiksgemak. Nieuwe spullen als een slechtzittende pleister op een algehele malaise. →

Bezorgschaamte

Ondertussen zwelt de kritiek op de aanhuisbezorgers aan. Dat was te verwachten. Ook op de duizenden vrachtwagens die dagelijks over de snelwegen denderen, en die vol met spullen zitten die wij met z’n allen naar binnen slepen. Dat willen we echter niet weten. Dat komt ons namelijk niet zo goed uit met het milieu en al die vervelende dingen. Is het niet zo dat die e-commerce spullen gewoon om de hoek aan de bomen groeien ? We bedenken vanalles om de zooikoorts te verdoezelen. Buren durven immers al eens scheef kijken wanneer de zoveelste aanhuisbezorger voor hun deur staat met weer een pakketje voor jou bestemd. Zo ontstaat een soort van bezorgschaamte. Wat moeten de buren wel niet denken ? De Vlaamse volksaard die zich uit in het e-commerce verhaal.

Mechanische klauwen

Online giganten zoeken ondertussen driftig naar oplossingen. De ene al kwakkeliger dan de ander. Drones bijvoorbeeld, die met jouw pakketje in hun mechanische klauwen helemaal tot bij de voordeur komen vliegen. De dag dat de hele lucht vol bezorgdrones hangt, kom ik alvast niet meer op straat. Stel dat er twee tegen mekaar botsen en vervolgens naar beneden duiken. Je kan je wel al inbeelden dat wanneer je een droogkast vanop grote hoogte op je tronie krijgt, pijnstillers geen soelaas meer bieden. Zit je vrolijk in je zopas geleverde relaxzetel van een glaasje rosé te genieten, wat te kletsen en voor je het weet steek je met je kop in de opening van een droogtrommel. Als conversation stopper kan dat alvast tellen. Het heeft ook een voordeel: je moet geen stopzinnen meer gebruiken als: ‘Ach ja, het is overal iets.’ Je kop in de droogkast, klaar. Je kop in het zand steken tijdens een netelige conversatie hoeft dan ook al niet meer. Gewoon in de droogkast. Hupsakee.

Goed en slecht

Er is geen houden meer aan de e-tail wereld van bezorguren, remarketing, conversiepixels, ducktape en dubbelzijdig golfkarton. Dat is goed en slecht. Het maakt de wereld een stuk makkelijker, ook voor mij. Daar moeten we niet flauw over doen. Een wasmachine bij jouw thuis afgeleverd en geïnstalleerd ? Perfect. Gedaan met gedoe, gesjouw en hernia scrotalis. Dat is nu voor de aanhuisbezorger(s). Aan de andere kant van de wereld een set Hello Kitty broodplankjes bestellen om ze de volgende dag bij jou voor deur te laten afleveren ? Daar moet je dan misschien toch eens even bij gaan zitten en je afvragen of de (online) zooikoorts ook jou niet te pakken heeft.

Post a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *