COLUMN

Dewulf DENKT: krommunicatie

  • By Pascal Dewulf
  • On February 12, 2020

De (media)storm is gaan liggen. We moeten niet meer bang zijn. Ciara kwam, zag en blies een tuinhuisje, een gammel dak en een bushokje weg. Over een non-event gesproken. Het begint een beetje een specialiteit van de media te worden. Typische dingen als voorjaarsstormen opkloppen tot ongekende proporties om clickbait en lezersaantallen maximaal te rentabiliseren. Even leek het alsof we in tornado alley leefden.

Op volle toeren
De nieuwsfabrieken draaien dan ook op volle toeren en houden niet op om mensen een vertekend wereldbeeld voor te schotelen. Zelfs Ciara transformeert op die manier van een deugdelijk nieuwsitem naar onvervalst infotainment. Wanneer je ergens een dak of een stelling op straat ziet donderen, op een haar na een aantal voorbijgangers missend, ben je dan niet stiekem blij dat het jou niet is overkomen ? Schadenfreude. Het zijn van die kleine kantjes die in de mens leven wanneer niemand kijkt. Dat weten de boys and girls van de media maar al te goed.

Het begint een beetje een specialiteit van de mainstream media te worden. Typische dingen als voorjaarsstormen opkloppen tot ongekende proporties om clickbait maximaal te rentabiliseren. Even leek het alsof we in tornado alley leefden.

Voetbalwedstrijd
Met het Coronavirus is het ook van dattum. Het dodental wordt door de mainstream media netjes bijgehouden alsof het de uitslag van een voetbalwedstrijd betreft. “Nu al meer dan 1.000 doden wereldwijd door het Coronavirus”, blokletteren ze in koor. “Wuhan omgetoverd tot zombieland”. Op de nieuwsredacties zal er meer dan één teveel naar ‘The Walking Dead’ op Netflix hebben gekeken, zoveel is duidelijk. 1.000 dodelijke Coronaslachtoffers wereldwijd: dat is evenveel dan dat er jaarlijks in België aan griep overlijden. Ter vergelijking: ieder jaar sterven er wereldwijd meer dan 1.500.000 mensen aan tuberculose, zowat 450.000 zielen aan malaria en meer dan 700.000 aan HIV. Faut le faire om dan het Coronavirus als een wereldbedreigend iets af te schilderen.

Vluchtiger dan ooit
In tijden waarin de aandachtsspanne van de gemiddelde nieuwsconsument echter vluchtiger is dan een welgemikte windstoot verdwijnt ook het Coronavirus snel weer naar de achtergrond. Wanneer er niet meer wordt doorgeklikt, is de fun er immers ook snel af in de mediafabriek. Toch nog even proberen. Je weet maar nooit. “Coronavirus kan tot 60% van de wereldbevolking treffen”. Nog snel een poll erachteraan. Niemand die nog kijkt. Dan maar wat ander aas aan de nieuwshengel spiezen. Het leven gaat verder.

Schadenfreude. Het zijn van die kleine kantjes die in de mens leven wanneer niemand kijkt. Dat weten de jongens en meisjes van de media maar al te goed. 

Comakijken
De netbonzen en hoofdredacteurs zetten ondertussen driftig ‘Boer zkt. vrouw’ en ‘Belgium’s Got Talent’ af tegen ‘De Afspraak’ alsof alle programma’s en nieuwsitems kwalitatief op dezelfde manier kunnen worden geëvalueerd. Op basis van kijk- en leescijfers. Canvas wil nu gaan inzetten op comakijken. De infotainmentsnippers vliegen in het rond. Het is meegaan in mediapopulisme of verzuipen. Laat er echter geen twijfel over bestaan: vandaag is er nog altijd een rijk aanbod aan gevarieerde en kwalitatieve nieuwsgaring. We dienen er dan ook alles aan te doen om dat kwaliteitsvolle nieuwsaanbod te behouden. Objectieve nieuwsgaring en gezond verstand dienen blijven te primeren. Communicatie en niet krommunicatie, daar moeten we meer dan ooit op inzetten.