Dark social
In 2020 zal dark social meer en meer de toon gaan zetten. Mensen voelen er steeds minder voor om openlijk te communiceren via hun Facebook muur of Instagram feed. Die kanalen transformeren daarenboven bliksemsnel tot puur commerciële kanalen waar voor iedere statusupdate drie sponsored boodschappen worden geserveerd. Bovendien hebben heel wat mensen het gehad met al die openheid. De Facebooks en Instagrams (zelfde huis, twee verschillende namen) lijken wel gigantische (vaak compleet irrelevante) reclamehubs. Als reactie daarop gaan gebruikers steeds meer voor dark social. Dark social omvat de ‘onzichtbare’ communicatie en shares die gebeuren via kanalen als chat-apps, Whatsapp (weer zelfde huis, weer andere naam), e-mail en sms’jes. Vraag is hoelang het zal duren eer de marketing boys and girls ook daar weer via een achterpoortje hun reclameboodschappen zullen gaan dwangvoeren.
Sociale media & media worden één
Het is overduidelijk dat sociale en ‘traditionele’ mediaplatformen zullen samenkomen op één punt waar ze samenvloeien. Facebook experimenteert bijvoorbeeld met ‘Facebook News’ terwijl traditionele media zich eveneens positioneren via (eigen of partner) online platformen. Content creëren in functie van social of niet zal langzaam tot de verleden tijd behoren. Media (nieuws, posts, video’s, …) worden niet langer gemaakt voor de verschillende online en offline kanalen maar gewoonweg voor één kanaal, de media. Gedaan met dubbel werk en ook met agentschappen en andere spelers op de markt die hun kennis van online vandaag nog als een troefkaart willen uitspelen. Media experts staan zij aan zij met jan modaal die ook eigen nieuwskanalen uitbouwt. De populariteit zal bepalen wie de toon zet.