Brand storytelling is niet het zoveelste speeltje van doorgeschoten marketeers. Het is een middel om je klanten op een duurzame manier met je merk te verbinden. Brand storytelling maakt komaf met rigide marketingprincipes en geeft voorrang aan emotie, connectie, purpose en meerwaarde.

Het geeft je bedrijf een gezicht en authenticiteit

Een business is vandaag een doorgedreven geautomatiseerde en digitaal aangestuurde entiteit. Dat maakt de basis van vertrouwen voor (potentiële) klanten er niet makkelijker op. Je kan je bedrijf dan ook echt niet langer verbergen achter een anonieme website met een contactformulier dat lijkt op een black box. Potentiële klanten willen de mensen achter jouw merk leren kennen. Ze willen de verhalen achter de mensen leren kennen die een brand vooruit stuwen. Ze willen ook met die mensen kunnen praten wanneer ze daar zin in hebben. (rond producten of oplossingen) Een mooi voorbeeld van hoe de mens centraal komt te staan via brand storytelling is bijvoorbeeld My Volvo Magazine.

Je creëert een echt verhaal

Traditionele marketing draait veelal rond fact & figures. Brand storytelling doe je vandaag vooral door pakkende verhalen. Verhalen zoals bijvoorbeeld financieel adviesbureau Trifinance dat ooit deed voor een rekruteringscampagne op Youtube. Alles draait daarbij om authenticiteit maar ook het verrassingseffect. Kortom, een verhaal dat blijft hangen en waardoor een potentiële klant zich wil associëren met jouw merk. Maak jet content dan ook gedenkwaardig en echt. Verpak jouw boodschap in een verhaal dat mensen beweegt. Een verhaal dat eenvoudig te begrijpen is en vooral ook emotionaliteit oproept bij jouw (potentiële) klanten. Originele brand storytelling is haast niet te kopiëren zonder dat daarbij onmiddellijk een link wordt gemaakt naar de originele content.

Het maakt je bedrijf onvergetelijk

Internet en sociale media hebben marketing gedemocratiseerd. Iedereen met een beetje kennis van sociale media en/of zoekmachines kan vandaag een marketingcampagne opzetten. Helaas gebeurt dat vaak met dezelfde aanpak. Elke dag worden zo miljoenen euro’s gespendeerd om een paar seconden de aandacht te krijgen van potentiële klanten. Temidden al die eenheidsworst kan goede brand storytelling je bedrijf dan ook uniek maken. Vraag je af wat jouw bedrijf onnavolgbaar maakt. Giet je verhaal in een storyboard en verpak vervolgens jouw boodschap in een verhaal dat mensen in beweging brengt. Dat doe je door jouw verhaal eenvoudig, helder en krachtig naar jouw doelgroep te brengen. Probeer een gemeenschappelijke draagvlak te vinden. Waar hebben zowel jij als je (potentiële) klant iets mee te winnen ? Je brand storytelling moet zodanig in mekaar zitten dat geen enkel ander merk JOUW verhaal kan kopiëren.