Onderzoek heeft uitgewezen dat 1 op 2 medewerkers vaak opziet tegen meetings. Toch zijn er manieren om die meetings weer te maken tot momenten waar je naar uitkijkt. Dat zijn meetings waar je je kan verwachten aan het onverwachte en je aan het eind ook tevreden naar buiten stapt omdat er effectief knopen werden doorgehakt. Maar vooral: omdat je er een leuk (business)verhaal me concrete doelstellingen hebt aan overgehouden.

“Goede storytelling vereist creativiteit maar ook de vaardigheid om die creativiteit om te zetten in productiviteit, onder andere door meetbare resultaten en -milestones.”

Zorg voor een ongebruikelijke omgeving

Wanneer je je meeting genodigden steevast hetzelfde zaaltje met gammele zitjes, tl-verlichting en een aftands projectiescherm binnenloodst, dan creëer je al gelijk een gammele uitgangspunt. Laat zien dat je creatief bent en kies een ongewone plek uit. Een auditorium, een leuke koffiehoek, een gezellig plekje ergens in een patio of een zomers terras (wanneer het weer dat toe laat). De basis voor een geslaagde meeting is een verrassend kader. Wanneer je een leuke film wil bekijken, installeer je je toch ook eerst optimaal in de sofa ? Je moet met andere woorden de juiste setting creëren voor de juiste uitkomst.

Setting, strongholder, story

Everybody likes a good story. Vooral op strategisch niveau is het daarom belangrijk dat je met een sterk verhaal komt. Dat vereist creativiteit maar ook de vaardigheid om die creativiteit om te zetten naar productiviteit. Zoals in elke goed verhaal zit een begin, de essentie (een uitdaging) en een einde (waarbij die uitdaging een oplossing of vooruitzicht op uitkomst krijgt). Er moet met andere woorden een overzichtelijke structuur in je storytelling zitten. Zorg ook voor een stronghold. Dat is een plek in je storytelling waar je terug naartoe kan wanneer je voelt dat je niet iedereen mee hebt. Belangrijk: vermijd in een zakelijke context onopgeloste story points, een open einde of een meeting waarbij je met nog meer problemen naar buiten stapt dan je naar binnen bent gewandeld.

You X Ventures on Unsplash

Visual storytelling (met data)

We leven in een visueel tijdperk. We kijken en bekijken. Zorg dan ook voor pakkende presentaties met sterke visuals / illustraties / video’s / illustratieve quotes met compacte teksten en dies meer. Vervang voorspelbare grafieken door leuke graphics. Zorg voor een onverwacht storyboard. Dat kan door visuals, door de dingen die je vertelt, je verhaalstructuur of ook de manier waarop je de dingen brengt.

Zorg voor een duidelijke uitkomst (objectief)

Goede storytelling is spannend, verrassend en vernieuwend. Storytelling in een zakelijke context moet ook een duidelijke uitkomst hebben. Aan het eind van het verhaal moet je komen met een oplossing, een plan van aanpak en meetbare objectieven. Anders blijft het niet meer dan gewoon een goed verhaal. De mensen in de meeting moeten voelen dat je iets helder en quantificeerbaar hebt voorgesteld. Anders is je storytelling niet meer dan een stukje entertainment.

“Besteed 10% aan het entertainment gehalte van je storytelling, 20% aan het ‘waarom’ (why) en 50% aan de oplossing. 20% van je story moet over de uitkomst gaan. Dat zet je uiteraard aan het einde. Wat gebeurt er wanneer mensen effectief kiezen voor jouw oplossing.”

Hoofdrol moet altijd voor de klant/doelgroep zijn

Wanneer je met storytelling in een zakelijke context aan de slag gaat, is het erg belangrijk dat je je niet enkel op facts & figures baseert. De klant/doelgroep moet actief in het verhaal worden betrokken. In een meeting zijn dat de andere mensen rond de tafel. Geef hen een actieve rol in het verhaal. Daardoor gaan ze zich veel sneller betrokken voelen en meegaan in jouw verhaal. Zorg bij je storytelling ook dat elk van je doelgroepen er iets mee te winnen heeft, meta andere woorden dat elke persoon rond de tafel aan het eind is overtuigd is van je verhaal.