De media zijn in volle transitie. Niets is nog langer wat het lijkt. Print heeft afgedaan. Video (on demand) is king. De lezer/kijker is aan zet. Kranten als go-to nieuwsplatformen zijn passé. De dagen van kabeltelevisie zijn geteld. Wat is er allemaal van waar en wat kunnen we verwachten de komende jaren ?

Mediahubs

De consument, kijker, lezer, … heeft te maken met een overaanbod aan mediakanalen. Die consument zal in 2020 dan ook steeds meer kiezen om een beperkt aantal grote mediahubs te activeren. Denk aan: Spotify (muziek), Netflix (series en films) Youtube (video/tv on demand), Readly (magazines), Topics (on demand krantenartikels DPG Media), Stievie (tv), … Gebruiksgemak blijft immers primeren, ook in media & entertainment.

Mediahuizen zoeken synergieën

Media- en productiehuizen zullen ook in 2020 zichzelf willen versterken door synergieën op te zoeken. Mediahuis met DPG Media bijvoorbeeld die de handen in mekaar sloegen voor JOBAT. Ook bijvoorbeeld Roularta dat samen met Editions Ventures de voortrekkers van de vrouwelijke lifestylepers vormt in België. Samen mikken ze met hun packs zoals Women de Luxe op een vrouwelijk publiek tussen 18-44. Ook acquisities zoals het Ierse Independent News & Media door het Belgisch-Nederlandse Mediahuis zijn een duidelijk signaal van de bundeling van krachten.

Productiehuizen vinden versterking bij mekaar

Belgische productiehuizen die de ene award na de andere binnen hengelen. Het lijkt een succesverhaal maar achter de schermen is de concurrentie bikkelhard. Films, documentaires en series zijn peperduur om te maken en de steun die daarvoor nodig is, hapert. Enerzijds klinkt het in de sector steeds luider om de videoplatformen en telecomoperatoren die hun profijt halen uit die producties laten mee te betalen. Anderzijds zullen ook in 2020 en verder productiehuizen de handen steeds vaker in mekaar slaan om zo sterker te staan op een erg concurrentiële markt. Een voorbeeld daarvan is Woestijnvis, Lecter Media en De Mensen die samen een nieuw Duits productiebedrijf oprichtten: FABIOLA GmbH.

Streaming video/tv wordt standaard

De dagen van de kabel/satelliettelevisie lijken stilaan geteld. Ook België telt steeds meer cord-cutters (mensen die hun kabel/satellietbonnement vaarwel zeggen). In plaats daarvan kiezen ze voor betalende video/tv streaming diensten als Apple TV+, Amazon Prime Video, Netflix, Hulu, Stievie en dies meer. Virtual multichannel video programming distributors (vMVPDs) als Youtube TV en Hulu Live zorgen dat de overstap bovendien steeds soepeler verloopt. De kijker hoeft niet langer iets te missen wanneer hij de beslissing maakt om over te gaan naar online video/tv streaming diensten.

Online giganten als go-to nieuwsplatform

Zopas heeft Facebook een nieuwe tab toegevoegd aan de Facebook app. Facebook News (voorlopig enkel voor een beperkte groep gebruikers in de VS) gaat voortaan ook ‘gepersonaliseerd’ nieuws brengen ‘dat moet voldoen aan strikte richtlijnen’. Gaat het meest populaire sociale medianetwerk het laken zo nog meer naar zich toetrekken als one-stop-shop ? Het heeft er alvast alle schijn naar. Ook Google News is steeds prominenter aanwezig als nieuwsplatform en zal een geduchte speler worden in nieuwsgaring.

Nu doet het dat voornamelijk nog als news aggregator maar het is ondertussen eveneens begonnen met de publicatie van eigen artikels. Belgische uitgevershuizen zullen dit uiteraard niet bejubelen. Door die nieuwe strategie van de online giganten zullen ze mogelijk hun doelgroepen zien slinken en lezers/kijkers moeten opofferen die steeds meer tijd op de platformen par excellence doorbrengen. Voeg daar de steeds prominentere betaalmuren aan toe waarachter steeds meer Belgische kranten en magazines zich verbergen en je kan al van ver aanvoelen dat het een bitse strijd gaat worden.