Growth hacking

Growth hacking : 5 supertips van grote merken

  • By Pascal Dewulf
  • On December 23, 2020

Growth hacking klinkt mysterieus. Is het niet. Het is eigenlijk een geheel aan dingen die je bedenkt buiten de traditionele kanalen van merkvisibiliteit en merkidentiteit. Deze 5 growth hacking tips van grote merken zijn alvast een no brainer.

#Hashtag campagnes

Hashtags zijn krachtig. Een ideale en budgetvriendelijke growth hacking strategie. Ze stellen je klanten in staat samen te komen voor een gemeenschappelijk doel, verenigd rond jouw merk. Zo bouw je actief aan je merk en aan je klantenbasis, als de hashtag uiteraard overtuigend genoeg is. Hashtags appeleren immers erg sterk aan het community gevoel. Bijkomend voordeel: hashtags kan je op vrijwel elk social media-platform gebruiken. Succesvolle voorbeelden: #DoUsAFlavour van Lay’s, #ShareaCoke van Coca-Cola, #WeAccept van AirBnB, #BeyondFiveStars van Uber.

Video growth hacking

Video is een bijzonder krachtig middel voor growth hacking. Video kan de CTR van e-mail marketing campagnes makkelijk met 100% laten stijgen. Ook een landing page genereert met video doorgaans tot 80% meer conversie. De explainer video’s van Google, de 7 zekerheden van supermarktketen Jumbo: wie kent ze ondertussen (nog) niet ? Bij SUPERSTERK* lanceerden we bij een klant het idee om via een reeks video’s een jonger publiek aan te trekken. Daarin ontdekte een groepje hippe jongeren gaandeweg het aanbod van het bedrijf. Leuk muziekje eronder, dynamisch sfeertje en weg waren we. Een soort van ‘Friends’ om het zo te zeggen. Helaas gooide Covid-19 roet in het eten. De video’s waren tot nog toe wel een succes.

Creatief met growth hacking

Je merk zichtbaar maken door growth hacking ? Dat is geen hocus pocus. Er zijn de traditionele marketing efforts: Facebook-ads, e-mail marketing, retargeting-advertenties, kortingsacties, … Uiteraard zijn die dingen een essentieel onderdeel van je marketingmix. En dan is er: creativiteit. Geen nood, creativiteit is niet gelijk aan complexiteit. Gewoon even brainstormen rond 100 gekke ideeën en plots komt er iets fantastisch uit de grabbelton. Of wat gedacht van discounter Lidl die een heuse merchandising lijn uitbracht met Lidl ‘The Sneaker’ of de foute kersttrui met prominent Lidl logo ? Een succes.

Jouw merk als sociale hub

Je merk moet in de toekomst meer zijn dan een product of dienst dat je aan de man (of vrouw) brengt. Het moet een community worden waar je klanten graag vertoeven en dingen over je product delen. Een plek waar je meerwaarde creëert voor je klanten, niet enkel voor je merk. In een ideale wereld is het een hub waar klanten actief inspraak hebben en waar ze met jou als merk of met andere klanten over jouw merk kunnen communiceren. Kortom, jouw merk als sociale hub waar klanten dingen vinden die hun leven makkelijker, aangenamer en productiever maken. Voorbeelden: Fitbit, Facebook, AirBnB, TripAdvisor, Takeaway, …

Unieke content

Heb je geen paar honderdduizend K om je publiek dagenlang te bestoken op kabel, Youtube, … met platte ads zoals supermarktketen Jumbo ? Indien niet, Dan kan je het ook proberen met onweerstaanbare content. Ken je business goeroe slash international keynote speaker Gary Vaynerchuk? Hij vuurt om de paar uur diverse interessante nieuwtjes af op zijn fanbasis. Niet met foto’s van zijn ontbijt. Wel met allerlei weetjes rond merkvisibiliteit. Basically heeft Gary V. een 24/7 live feed van zijn leven als ondernemer die fans van over de hele wereld volgen. Zo creëert hij een soort van content perpetum mobile dat zijn lezer/kijkers voortdurend aan de gang houdt. Maakt niet uit of je Gary V. bent of een ander merk. Door unieke content (tekst, beeld, video, infographics, podcasts, videoanimaties, howto’s, …) houd je contact met je klantenbasis en blijf je visibel. Of beter nog: laat je klanten jouw content creëren via user generated content. Dat wil zeggen: zij zorgen zelf voor jouw content. Koppel er een leuk wedstrijdje aan voor bijvoorbeeld de leukste foto, inzending, … en je content groeit bliksemsnel aan. Jouw loyale fanbasis eveneens.