Wil je weten of het sop echt de kool waard is ? Ben je aan het twijfelen of je zou starten met een SEA-campagne ? SUPERSTERK* geeft jou graag wat wijze raad mee. Graag gedaan.
SEA=Search Engine Advertising
Voor (content) marketeers / SEO-copywriters die de voorbije tien jaar onder een rotsblok hebben geleefd: SEA staat voor Search Engine Advertising. Dat wil zeggen dat je betaalt om bovenaan de zoekresultaten van online zoekmachines (Google, Bing, Yandex, …) te verschijnen wanneer een zoekmachine gebruiker (jij, je buur, je oma, je neef, je collega of je kat for that matter, …) een zoekterm invoert bij een zoekmachine. Op dat ogenblik zorgt die zoekmachine ervoor dat jij met je professionele hachje bovenaan de zoekresultaten verschijnt. Je hebt er immers voor betaald, toch ?
“Hoe beter je SEO, hoe goedkoper je SEA. Je SEO-strategie (en de content/structuur die daaruit volgt) bepaalt de kwaliteitsscore die zoekmachines als Google gebruiken om de relevantie van je advertentie te beoordelen. “
SEA-modderpoel
Wake-up call: de SEA-markt is vandaag oververzadigd. Iedere hond met een hoed op gooit immers wel een paar Dollar, Euro of Yuan in het online spaarvarken van de talloze zoekmachines om zijn of haar 15 seconds of professional fame te krijgen. Hoe bevolkt is de wereld van SEA dan wel ? Stel je een vijver voor waarin miljoenen vissen zwemmen en waarin tegelijkertijd ook miljoenen vishaken hangen. Zo ongeveer. De vishaak van diegene met het grootste budget krijgt een prominente plaats in de vijver, daar waar de vissen het vaakst bijten. Daarnaast wordt die goed betalende vishaak veel vaker in de vijver gehangen dan de vishaken van de rest van de vissers die minder geld ophoesten. Tot zover de zelfverklarende metafoor. Dat is echter niet alles. Onderstaande grafiek geeft duidelijk aan waar het virtuele SEA-schoentje echt knelt.
Nauwelijks 1 op 10 klikt door
Wat je in de grafiek ziet, is dat nauwelijks 9% van de online zoektochten via zoekmachines ertoe leidt dat een gebruiker gaat doorklikken op een advertentie. Dat is een stevige boe-hoe voor SEA. Wanneer je weet dat meer dan de helft bovendien per ongeluk op een advertentie klikt en/of onmiddellijk weer weg klikt wanneer hij of zij op de desbetreffende site belandt, dan weet je het wel. Helemaal ontstellend wordt het wanneer je merkt dat zowat 1 op 2 zoekinitiatieven zero-click opzoekingen zijn. Dat wil zeggen dat de gebruikers enkel de lijst met zoekresultaten bekijkt. Nutteloos ? Niet, echt. Wanneer je ergens in die lijst staat, ben je zichtbaar. Er blijf altijd iets hangen. De organische kliks ? Zo goed als 1 op 2. Dat is pas echt interessant. Je dringt jezelf niet op aan lustige online zoekers maar ze komen toch naar je toe omdat je wat interessant hebt te vertellen of aan te bieden. Ook omdat je dat op de juiste manier duidelijk maakt aan de zoekmachines. Enter: SEO.
Is SEA dan echt nutteloos ?
Neen, dat dan ook weer niet. Onderstaande grafiek van Frankwatching.com toont aan dat een een goede SEO-strategie in combinatie met SEA zijn voordelen kan hebben.
Zoals je op de grafiek kan zien, is een goede SEO-strategie, SEO-planning en coherente SEO-content op (middel)langetermijn veel doelmatiger dan SEA. Toch kunnen ze mekaar aanvullen. De basis van elke SEO-campagne is een zoekwoordenanalyse. Daar bestaan tal van tools voor. Toch geven die tools niet altijd een duidelijk beeld over de reële conversiewaarde van de zoekwoorden. SEA kan daarbij helpen. Een SEA-campagne kan je immers bijkomende inzichten geven over de conversieratio van de gekozen zoekwoorden. Je kan uiteraard ook andersom redeneren. Zoekwoorden / zoektermen die goed werken tijdens SEO-campagnes kan je inzetten bij SEA-campagnes.