Vertrouw jij ook sterk op Facebook voor de marketing, verkoop en beleving van jouw merk ? Niet doen. Het is alsof je een huurhuis helemaal opsmukt naar jouw smaak terwijl de huisbaas voortdurend de regels verandert. Aan jou de keuze: ofwel laat je verder met je sollen door Zuckie ofwel koop jezelf een huis. Lees, optimaliseer jij je eigen content- en communicatiekanalen en laat je Facebook (deels) voor wat het is.
Facebook luchtkastelen
Je kan het eigenlijk niet zelf bedenken, de slinksheid waarmee Facebook jouw klanten zoetjesaan heeft weggekaapt. Als je je klanten nu nog wil zien (of dat je wil dat zij jou zien), moet je ervoor betalen. Zo simpel is dat. Er waren tijden dat je als merk alle touwtjes zelf in handen had: je website, je blogs, je e-mail marketing, je campagnes, je interactie met je klanten. En toen kwam Facebook met een verleidelijk voorstel: wat als je al je klanten + een massa potentiële klanten op één en dezelfde plaats kon bereiken ? Het leek te mooi om waar te zijn. En dat was het ook. In de begindagen van het sociale netwerk kon je als merk rekenen op zowat 100% organische bereik van al je (sales)posts of nieuwtjes, giveaways, wedstrijden, downloadable content, … Helemaal goed, zou je denken.
Wat wil je ? 10.000 mensen die je merk volgen op Facebook en die je 0 klanten opleveren ? Of 200 mensen die rechtstreeks op je website terecht komen en waarvan er 20 echte klanten worden ?
Slot en grendel
Nadat iedereen de look & feel van Facebook definitief te pakken had, doken heel geniepig de eerste promoted pages/posts op. Je kon meer zichtbaarheid verwerven voor je merk als je er dan ook voor betaalde. Geleidelijk aan kalfde het organische bereik van posts af en werd het steeds meer betalende content die je te zien kreeg. Vervolgens ging Facebook via een magische toverformule (het Facebook algoritme) bepalen wie wat waar en wanneer te zien kreeg. De zichtbaarheid van merken (en bedrijven) zakte daarbij nog verder de dieperik in. Vandaag zitten jouw klanten achter slot en grendel op Facebook en kan je ze doorgaans enkel nog bereiken wanneer je er ook serieus voor betaalt. Het gemiddelde bedrijf spendeert zo jaarlijks makkelijk (tien)duizenden euro’s aan advertentiegeld op het wereldwijde smoelenboek. Mission accomplished voor Zuck. Maar daarom helemaal niet voor jouw merk.
Volgens Hootsuite is het organische bereik van Facebook posts de voorbije drie jaar met nog eens 2.5 % afgekalfd tot nauwelijks 5%. Mission accomplished voor Zuck. Maar daarom helemaal niet voor jouw merk.
Herover Facebook
Is alles verloren dan ? Helemaal niet. Nu moet je als merk er echter meer dan ooit voor zorgen dat je je klanten binnen je owned media kanalen kan houden. Dat zijn de kanalen die jezelf in handen hebt. En daar voor hen een social media-achtige omgeving creëren waar ze rechtstreeks met jou in contact kunnen treden, waar ze leuke nieuwtjes over jouw merk te weten komen en met mekaar kunnen delen of ook via one-to-one platformen zoals bijvoorbeeld Whatsapp, Messenger, Telegram, … En eenmaal je potentiële klanten op je webstek/blog/… terechtkomen ze ook proberen daar te houden met interessante content (whitepapers, video, podcasts, westrijden, …) die voor hen een meerwaarde vormt. Voeg daar nog wat SEO hocus pocus aan toe, waardoor je organische vindbaarheid en visibiliteit pijlsnel zal stijgen, en Facebook wordt gelijk een stuk minder belangrijk voor je merk dan je wel dacht. Kortom, neem terug zelf het heft in handen van je merk.
Gulden middenweg
En Facebook dan ? Tja, dat is een kwestie van de gulden middenweg te zoeken waar je merk er echt nog iets uithaalt en je klanten ook happy blijven. Wat we eigenlijk willen zeggen: social media blijft belangrijk voor de het slagen van elke marketingstrategie en maakt een onlosmakelijk deel uit van je marketingmix. Denk echter verder dan gewoon blindelings je marketingbudget te verspillen. Monitor van dichtbij wat werkt en niet werkt en speel op dat vlak kort op de bal. Gebruik het bijvoorbeeld ook niet enkel voor linkdumping richting jouw owned media kanalen. Die je dan achteraf weer moet gaan promoten om het ook zichtbaar te maken voor jouw klanten. Het magische algoritme van Facebook is er immers op gericht om mensen zoveel als mogelijk binnen de Facebook muren te houden. Mix je klik-links op Facebook dan ook met stukjes content die enkel en alleen op de Facebook muur van je merk verschijnen. En promoot die dan eens als je zin hebt. Geef ook aan hoe fans van jouw pagina meer van jouw merk te zien kunnen krijgen wanneer ze dat willen en hoe ze dat moeten doen.. Kwestie van Zuck en de zijnen tevreden te houden. De wereld op zijn kop. Maar goed, als je het spel wil (mee)spelen is het altijd goed de regels te kennen.