Marketing: wat maakt het uit voor jouw merk ? Alles. Een steengoede marketingstrategie maakt gebruik van inventiviteit en originaliteit om de customer journey van je klant tot een (h)eerlijke ervaring te maken. De hamvraag: welke rol speelt traditionele marketing daarbij (nog) in jouw marketingstrategie ?
Easy peasy marketingstrategie
Er was een tijd dat er een handvol producten in het schap lagen: Coca-Cola, Sunlight zeep en als je wat meer spending power had zelfs… Lux Zeep. 🙂 Marketing was easy peasy: gewoon een kwestie van je merk zichtbaar te maken en mensen stonden in drommen aan te schuiven om het in huis te halen. Over een simpele marketingstrategie gesproken. Geleidelijk aan werd de markt complexer, maar nog steeds hoefden marketeers niet te zwoegen of te zweten. Zie het Mad Men tijdperk. Maken, adverteren en verkopen bleef veelal het credo. De kanalen om het product zichtbaar te maken ? Krant, televisie of radio. Het marketingmodel ? Mass broadcasting.
Het internet/(on-demand)televisie/radio zijn massamedia die vandaag echter versneden zijn in duizenden kleinere stukjes. Als moderne marketeer mik jij op die stukjes die jij belangrijk acht. Niet op alle stukjes, die tijd is voorbij.
Moderne marketeer
En toen kwam het internet en stortte het hele mass broadcasting marketingmodel als een kaartenhuisje in mekaar. Nu ja, helemaal in mekaar is misschien wat veel gezegd. Toch kregen marketeers het plots een pak moeilijker. De marketingstrategie waarop ze decennialang hadden geteerd, ging immers niet langer op. De moderne marketeer is iemand die een marketingstrategie bouwt op het verhaal van een product en hoe dat product mensen kan helpen hun leven beter te maken. Connectie en vertrouwen zijn daarbij de sleutelwoorden. De customer journey als hoofdas. Omni-channel de manier waarop. De marketeer als katalysator voor verandering. Door het verhaal dat je als merk vertelt mensen warm te maken voor je merk. Niet als een pletwals, maar als een magneet. De moderne marketeer trekt mensen (lees: potentiële klanten) aan door iets uniek te vertellen. Iets uniek dat een ontegensprekelijke meerwaarde vormt in het leven van de mensen.
En-en verhaal
Past traditionele marketing daar nog in ? Niet als in tv-spotjes repliceren op Youtube, Facebook, Instagram, Youtube of Tik Tok. Wel door een originele- en onweerstaanbare connectie te maken met je klant. Tuurlijk mag je nog het traditionele marketingpad kiezen, maar enkel wanneer je ook echt wat te vertellen hebt dat leerrijk, verrassend of onderhoudend is in het leven van jouw (potentiële) klant. Niet met interruption marketing: mensen te pas en te onpas onderbreken om jouw product of dienst (hoe irrelevant dan ook) onder de neus te duwen. Zo creëer je op de duur een negatieve associatie met je merk. Het internet/(on-demand)televisie/radio zijn massamedia die vandaag versneden zijn in duizenden kleinere stukjes. Als moderne marketeer mik jij op die stukjes die jij belangrijk acht. Niet op alle stukjes, die tijd is voorbij. En stel je (het formaat van) je boodschap af per doelpubliek. Dat is outbound marketing anno 2021.
De moderne marketeer trekt mensen (lees: potentiële klanten) aan door iets uniek te vertellen. Iets uniek dat een ontegensprekelijke meerwaarde vormt in het leven van de mensen.
Magische formule
Conclusie: traditionele marketing heeft absoluut nog bestaansrecht, zij het op een inventievere en meer verbindende manier dan in het pre-internet tijdperk. Traditionele marketing als in (voornamelijk offline) outbound marketing. Samen met inbound marketing kan je zo een magische formule uitwerken voor je merk. Niet het één of het ander, maar wel een en-en verhaal. Ook blijft het steevast kijken naar wat het best werkt om je klant te bereiken. Een gloednieuw en baanbrekend product ? Dan mag het met alle toeters en bellen. De echte verbinding met je (potentiële) klant komt er echter door in de diepte te werken, door meerwaarde te creëren in elke stap van de customer journey. Wees daarbij steevast authentiek.