Daar zat ie dan op de persconferentie van het EK 2021. Ronaldo, de oppergod van het voetbal met gladde haren en pokerface terwijl hij laconiek de flesjes Coca-Cola buiten beeld schoof. De blauwepakkenbrigade in de UEFA boardroom kromp in mekaar. Voor Coca-Cola had het nochtans een gloriemoment kunnen worden.

Coca-Cola EK 2021

“Coca-Cola, bah. Agua.” Met deze woorden schoof CR7 tijdens het EK 2021 voetbal de twee flesjes Coca-Cola die bij hem op tafel stonden opzij. Buiten beeld. De honderden miljoenen voetbalfans en Ronaldo adepten zagen het gebeuren. De blauwpakkenbrigade in de UEFA boardroom kromp in mekaar. Voorspelbaar.

“Ook Coca-Cola had een viraal moment kunnen creëren tijdens het EK 2021. Laten zien als miljardenbedrijf hoe je de geste van Ronaldo met een tongue in cheek campagne een ludieke draai kan geven. Dat is echte growth hacking power. Zo’n window of opportunity vraagt echter om een bliksemsnelle actie en reactie.”

EK 2021 Oreo-moment

Bij Coca-Cola bleef het stil. Heel stil. En dat is heel spijtig. Ze hadden nochtans hun Oreo-moment kunnen beleven. Wie herinnert zich immers niet de welgemikte campagne van koekjesfabrikant Oreo tijdens de Amerikaanse Super Bowl een aantal jaren terug ? Tijdens de wedstrijd tussen de Baltimore Ravens en de San Francisco 49ers was er toen een 30-minuten durende black out in het stadion. Een half uur lang zaten spelers en publiek in het donker. Daar maakte koekjesfabrikant Oreo, één van de hoofdsponsors, handig gebruik van om bliksemsnel een briljante mini-campagne in mekaar te zetten. ‘You can still dunk in the dark’ was de punchline. Met een veelzeggend Oreo-koekje als ster van het mini-verhaal.

Growth hacking power

Meer moest dat niet zijn. De koekjesfabrikant zag een moment om mee te surfen op de Super Bowl-gekte en greep het moment. Miljoenen Amerikanen zagen de Oreo-spot via een eenvoudige tweet die viraal ging. De mini-spot (niet veel meer dan een goed in mekaar gezette visual) werd de ster van de Super Bowl. Ook Coca-Cola had zo een viraal moment kunnen creëren tijdens het EK 2021. Laten zien als miljardenbedrijf dat je de geste van Ronaldo met een supertoffe campagne een ludieke draai kan geven. Dat is echte growth hacking power. Zo’n window of opportunity vraagt echter om een bliksemsnelle actie en reactie. Rigide, hiërarchische beslissingsstructuren zitten dit soort van snelle creatieve omhalen echter vaak in de weg.

Viraal verhaal

Gevolg: een gigantisch gemiste kans voor de frisdrankengigant. Sterker nog: Coca-Cola had zelfs niet moeten rushen als Oreo. De koekjesfabrikant had immers maar 30 minuten. En het lukte hen. Het virale moment dat Ronaldo tijdens het EK creëerde had een veel langere levensduur. Het incident zindert zelfs vandaag nog altijd na. Ideaal voor de marketingjongens en -meisjes bij Coca-Cola om er het maximum uit te halen. Kijk even naar de meme hierboven van een lukrake voetbalfan. Gewoon briljant. In de huiskamer gemaakt. Waarom kan een frisdrankengigant die jaarlijks honderden miljoenen marketinbudget spendeert dit niet bedenken ? Er is nog werk aan de winkel.