Vergeet alle hippe marketingboeken, quick win stappenplannen of too good to fail blauwdrukken. Het beste marketingboek werd al duizenden jaren geleden geschreven. Deze 5 cruciale marketinglessen uit de bijbel geven vandaag nog elke marketingexpert het nakijken.
1. ‘Hoed u voor de valse profeten, mensen die tot u komen in schaapskleren maar van binnen roofzuchtige wolven zijn’. Er gaat geen dag voorbij of er komen wel weer een dozijn goeroes op je scherm (of elders) voorbij met een allegaartje aan marketinglessen. Eéntje is al op z’n 23ste met pensioen en nog ééntje weet hoe je je business binnen de maand kan laten boomen. Wake-up call: er is geen magische formule voor instant succes. Ik moet het nog iedere dag diets maken aan mijn klanten en neem hen dat ook niet kwalijk. Wanneer je dagelijks opnieuw wordt gebombardeerd met goeroe-onzin, ga je die dingen stilaan geloven. Ook dat is een tactiek. De enige formule ? Iedere gaan voor je klanten en je business.
2. ‘De oogst is klaar, open je ogen. Hij is overal waar je kijkt, maar er zijn maar weinig arbeiders.’ Vrij vertaald: er zijn altijd mensen die van je services gebruik kunnen/willen maken. Maar, je moet ze ook actief zoeken en contact met hen maken. En, je moet een klik maken met je klanten en er je verdomde best voor doen. Met andere woorden: je moet voor hen aan het werk. Meerwaarde creëren in hun levens. Niet (op de eerste plaats) in dat van jou. Alle marketingslessen ten spijt. 😉 Iedereen wil oogsten maar slechts weinigen willen de moeite doen om ook echt te zaaien. Je echt voor je klanten inzetten. No matter what. Daar draait het om. Het probleem is dat heel wat marketeers zijn verworden tot boekhouders. Ze moeten terug durven ondernemen. Alleen zo bouw je een sterk merk.
3. ‘En hij liep over het water naar zijn leerlingen toe’. Bam. Dat is storytelling avant la lettre. Wanneer je een trouwe community rond jouw bedrijf wil bouwen of je merk wil versterken, is dit misschien wel het allerbelangrijkste. Storytelling. Maak daarbij gebruik van beeldspraak. Vertel dingen waar de mensen zich iets kunnen mee voorstellen. Doe dat op een andere manier dan anderen. Verras, verwonder en verbind. Gebruik foto’s en video’s. Zorg voor visuele ondersteuning om je storytelling vorm te geven. Gebruik metaforen en geef mensen (jouw klanten) de ruimte zelf hun verbeeldingskracht te laten werken. Zo zullen ze zich makkelijker met jouw verhaal kunnen verbinden. Van alle marketinglessen, een belangrijke.
4. ‘Ga heen en vermenigvuldig u’ Als er iemand was die de kracht van de massa kende, dan was het wel Christus. Wanneer hij predikte, deed hij dat altijd voor grote groepen mensen. Leuke allegorie, toch ? Wanneer mensen samen zijn, ontstaat er doorgaans een soort van positieve affirmatie, een solidariteitsgevoel en een tipping point voor je business. Zorg dus dat je merk voldoende social proof opbouwt. Alleen zo kunnen je marketing efforts concrete resultaten opleveren. Zorg dat je een coherente fanbasis opbouwt, mensen die op een actieve manier met je merk of bedrijf verbinden en zich bekeren oftewel converteren om echte, actieve klanten te worden. Beter 50 volgers van je Facebook pagina waaruit 5 echte klanten ontstaan dan 10.000 volgers op Instagram die geen enkele concrete business opportuniteit opleveren.
5. ‘Oordeel niet, dan zal er niet over u geoordeeld worden.’ Marketeers maken al te vaak de fout om hun doelpubliek in allerlei segmenten of hokjes te willen stoppen. Persona’s maken is in die optiek de nieuwste fetisj. Je kan pas oordelen over jouw (potentiële) klanten wanneer je over voldoende (lees: statistisch signifant) cijfermateriaal beschikt om op basis daarvan bepaalde profielen te definiëren. Elke persoon die geïnteresseerd is in jouw merk kan dat echter zijn om honderden verschillende redenen. Kijk naar Apple. Ik denk niet dat ze in Cupertino al ooit van persona’s hebben gehoord. Een beetje een boutade, maar toch. Apple heeft een handvol producten die iedereen wil hebben. Jong of oud, los van opleiding, achtergrond, ….. Wanneer je een krachtige, universele merkboodschap hebt dan kan je een heel divers publiek aanspreken zonder hen per se op voorhand te moeten indelen of beoordelen. Marketinglessen om te onthouden.