Laat er geen twijfel over bestaan: First Party Data wordt de nieuwe ‘goud standaard’ in marketing. Voorbij zijn de dagen van lazy marketing waar klanten werden aangejaagd met (vaak irrelevante) retargeting ads gebaseerd op 3rd party cookies.

We kunnen er niet omheen: de houdbaarheidsdatum van 3rd party cookies is verstreken. Ze vormen al een paar decennia het fundament van retargeting-advertenties voor ad biotopen als Facebook, Google, Amazon, LinkedIn, … Adtech gigant DoubleClick (sinds 2008 in handen van Google) was de eerste die aan de slag ging met het vermarkten ervan. In 2016 kwam echter de eerste haar in de digitale boter met de EU GDPR richtlijnen. Nog eens 7 jaar later verder (anno 2023) is het definitief over en uit voor 3rd party cookies. Daar houdt het echter niet op. Consumenten krijgen alsmaar meer autonomie wanneer het aankomt op privacy. Op hun smartphones en in hun browsers vinken ze zelf aan of ze al dan niet ‘gevolgd’ mogen worden door jouw merk. Steeds meer mensen vinden ook effectief hun weg naar die vinkjes. Enter: First Party Data.

First Party Data: comfortabel(er) voor de consument

Daar sta je dan als merk. Tuurlijk kan je nog altijd adverteren via Google, Facebook, Instagram, TikTok, … Maar de accuraatheid van die advertenties zal door GDPR ook in de toekomst verder afnemen. Gelukkig is er een veel efficiënter alternatief: First Party Data. Dat is de data die je zelf verzameld via brand owned kanalen zoals je website. En waarmee je bijvoorbeeld heel gerichte retargeting kan doen. Maar ook een veel betere gebruikservaring/salesflow op je website kan garanderen. Uiteraard moet de bezoeker van je website ook hiervoor toestemming geven. Onderzoek van AdTech bedrijf Mediamath toont echter aan dat website bezoekers zich doorgaans comfortabel(er) voelen met die ‘informed consent’ toestemming eens ze op de website van je merk belanden.

71% van de consumenten vindt het prettig om een e-mailadres met merken te delen als dat gepersonaliseerde online ervaringen, aanbiedingen en advertenties zou opleveren.

PII : de beste optie

First Party Data zijn doorgaans de best presterende keuze van alle AdTech opties. Op Personally Identifiable Information (PII) gebaseerde gegevens brengen dit specifiek naar een hoger niveau. Door PII te gebruiken in combinatie met bijvoorbeeld een data connectivity platform als Liveramp , kunnen marketeers gebruiker ID data over verschillende platforms stroomlijnen. Zo kunnen ze vooralsnog een efficiënte en performante omni-channel dialoog met (potentiële) klanten opzetten.

First Party Data : GDPR compliancy

Hoger conversie potentieel

First Party Data hoeven niet nodeloos ingewikkeld te zijn. De meeste merken verzamelen die gegevens (na informed consent uiteraard) sowieso al. Naam, e-mail adres, telefoonnummer, … : (potentiële) klanten hebben het er doorgaans niet moeilijk mee wanneer jouw merk dat diplomatisch, helder en correct aanpakt. In de praktijk zal je als merk in het kader van de steeds striktere GDPR regelgeving mogelijk wel een aantal extra stappen dienen toe te voegen aan je website, campagnes, lead gen forms, landing pages, … Hierdoor krijgen (potentiële) klanten uiteraard meer mogelijkheden om uit je funnel te stappen. Elk nadeel heeft echter zijn voordeel. Anderzijds is het immers zo dat het proces van ‘geïnformeerde toestemmingsverklaring’ er voor zorgt dat je ook meer (potentiële) klanten in je funnel krijgt die actief geïnteresseerd zijn in je aanbod en daarom sterker geneigd tot conversie. First Party Data in combinatie met consent- en permission based marketing: ben jij er klaar voor ?