SEO

5 SUPERTIPS om te ranken in Google Featured Snippets

  • By Pascal Dewulf
  • On March 10, 2023

Het zal je wel al opgevallen zijn dat Google het voorbije jaar meer en meer kant-en-klaar antwoorden tracht te geven bovenaan pagina 1 van de zoekresultaten. Dat is de zogenaamde ‘Google Featured Snippets’ zone. Die zone is goed voor zowat 35% van alle kliks. Vraag: hoe kan je als marketeer ervoor zorgen dat ook jij met je content in die Google Featured Snippets terechtkomt ?

Wat zijn Google Featured Snippets ?

De Google Featured Snippets zone wordt ook wel eens de ‘position 0’ genoemd omdat ze in de zoekresultaten (SERPS) boven alle andere zoekresultaten verschijnt. Google mikt immers steeds meer op zogenaamde zero-click results. Dat wil zeggen dat mensen hun antwoorden kunnen vinden in de Google zoekresultaten zonder te moeten doorklikken. Vandaag wordt bij zowat 1 op 3 zoekresultaten al voldaan aan de zoekopdracht zonder door te klikken. Doe daar nog een fikse dosis AI bovenop die Google binnenkort zal serveren en je snapt het plaatje. Als marketeer zet je dan ook best in op die Google Featured Snippets zone. De vraag van één miljoen: hoe kom je in godsnaam in die zone terecht met jouw content ? Lees verder om onze SUPERTIPS te gebruiken.

5 Google Featured Snippets TIPS voor marketeers

1. Doe aan research (en pas die toe)

Wil je ranken voor een bepaald onderwerp in Google Featured Snippets ? Maak dan je huiswerk. Wil je bijvoorbeeld ranken voor ‘Content Marketing’, typ die term dan in in het Google zoekvenster en kijk wat er gebeurt. Eerst krijg je een zogenaamde ‘Google Answer Box’ te zien met daarin het antwoord op de vraag wat content marketing is. Vervolgens zie je ook een lijstje met een aantal relevante vragen onder ‘Mensen vragen ook’. Het volstaat om het vinkje aan te tikken waarna je een aantal kant-en-klaar antwoorden krijgt geserveerd. De kunst is dus dat je op zoek gaat naar veel gebruikte vragen rond het onderwerp. Onze favoriete tool op dat vlak is answerthepublic.com. (zie illustratie hier beneden) Vervolgens kan je op één van je pagina’s een aantal van die vragen integreren. Welke vragen zijn het meest interessant ? Dat moet je bekijken in functie van het zoekvolume per maand en de kernactiviteit van je merk/bedrijf. Belangrijk is ook dat je in je antwoord op de vragen je je aan een bepaalde formattering houdt van het antwoord. Zie verder.

2. Blijf binnen het Google Featured Snippets kader

Antwoorden in de Google Featured Snippets zone zijn doorgaans langer dan de standaard antwoorden (max. 150 tekens) in de SERPs, maar blijven desalniettemin compact. Bedoeling is om kort en bondig een vraag te beantwoorden. Hou je aan 40-50 woorden en laat die voorafgaan door één heading (H2) die de vraag formuleert. Bijvoorbeeld: Hoe pas ik content marketing toe ?

3. Creëer een how-to sectie op je (product)pagina

Ook hoe je bepaalde dingen praktisch aanpakt (how-to’s), scoren erg goed in de Google Featured Snippets zone. Denk als marketeer in termen van long tail keywords met intentie. Bijvoorbeeld: ‘Hoe kan ik glutenvrije chocolade muffins maken ?’ Hetzelfde principe als hiervoor beschreven. Je begint met de vraag (H2) en zet vervolgens in een paar korte stappen neer wat je daarvoor moet doen (Paragraaf). Je antwoord dient zoals gezegd best max. 40-50 woorden te zijn. Met wat verbeelding kan je ook voor de sector waarin jij actief bent zo een how-to’s bedenken.

4. Gebruik kwalitatief & authentiek beeldmateriaal

Mensen (lees: potentiële klanten) leren en ontdekken vandaag op een erg visuele manier. Ook jouw merk ontdekken doen ze zo vaak. Via video’s, infographics, foto carrousels en dies meer. Zet dus volop in op het visuele aspect van je merkidentiteit en -beleving. Maak een stel korte (bij voorkeur verticale) video’s, schiet een aantal leuke en informatieve plaatjes over een bepaald thema. Maakt niet uit. Maar wees visueel en speel de SEO troeven ervan eveneens uit. Voorzie je beeldmateriaal van keywords (in de bestandsnaam of metadata) die je toelaten hoger te ranken. Voorzie zeker ook Alt-tekst. Je wist uiteraard dat je beeldmateriaal dan ook (mee) door Google wordt geïndexeerd, toch ?

5. Maak een FAQ op je (product)pagina

Merk je dat een specifieke vraag op één van je webpagina’s is hernomen in de Google Featured Snippets zone ? Dan kan je op diezelfde pagina een aantal extra vragen gaan toevoegen. Steevast met hetzelfde Google Featured Snippets vriendelijke formaat. De praktijk leert immers dat ééns Google zo een vraag uit een pagina meeneemt, de andere vragen op die pagina meer kans maken om ook te worden hernomen in de Google Featured Snippets zone. Gegeven uiteraard dat ze ook passen in het thema van de vraag die al rankt.