Marketing

Meta Verified : de teloorgang van Facebook

  • By Pascal Dewulf
  • On March 2, 2023

Met de ‘Meta Verified’ badge (het blauwe vinkje) heeft Meta zopas zijn trage teloorgang verder bezegeld. In de slipstream van Twitter geek Elon Musk zal ook Meta ondervinden dat bodemloze gretigheid en shareholder value niet heiligmakend zijn voor een lange termijn strategie.

Een tijdje geleden verklaarden we bij SUPERSTERK* de metaverse als metaflop. En zie daar: Zuckerberg komt er schoorvoetend achteraan. Nauwelijks een jaartje nadat hij met veel bombarie de Metaverse aankondigde, ligt het virtuele paradijs uit Menlo Park alweer aan diggelen. En willen ze zich nu ook focussen op AI. Niet dat Zuck naar SUPERSTERK* heeft geluisterd. Hij is immers te druk bezig met zichzelf digitaal te vergalopperen. Wanneer je baas bent van een miljarendenimperium leef je immers al eens in de waan dat jij en alleen jij het beste weet wat de toekomst brengt. Niet dus. Dan maar een betalend blauw vinkje voor Facebook en Instagram ? ‘Meta Verified’ : #OMG. Dit is zo 2009. Te laat, Meta ruikt alweer een cash cow.

Voorgesteld voor jou

Even verduidelijken: Facebook en Instagram zijn gebaseerd op jouw social graphs. Dat betekent dat ze focussen op jou en jouw vrienden en de inhoud die jullie delen. De laatste jaren merken ze in Menlo Park echter dat het engagement begint af te kalven. Hele hordes gebruikers tikken het FB app icoon dagelijks steeds minder aan om te kijken of hun FB-vrienden nog wat te melden hebben. En als ze dat dan toch doen, haken ze daarna onmiddellijk weer af. Dat vinden ze in Menlo Park niet leuk. De aandachtige kijker ziet dan ook dat FB/IG meer en meer ‘voorgestelde content’ begint in te voegen om de gaten tussen de updates van jouw kringetje op te vullen en zo de gebruikers vooralsnog op het platform te houden.

Hele hordes gebruikers tikken het FB app icoon dagelijks steeds minder aan om te checken of hun FB-vrienden nog wat te melden hebben. En als ze dat dan toch doen, haken ze daarna onmiddellijk weer af. Dat vinden ze in Menlo Park niet leuk.

Blauwe pakken brigade

Wat dat met het blauwe vinkje aka ‘Meta Verified’ heeft te maken ? Wel, Meta werkt zo naarstig om nog meer content op je Facebook/Instagram-muur te krijgen waar je eigenlijk niet hebt om gevraagd. Het blauwe vinkje gaat daar meer dan ooit voor zorgen, zo klinkt het. Voor zowat 150 € per jaar (via een maandelijkse subscription fee) kan jij jezelf immers de trotse bezitter van zo een ‘Meta Verified’ blauw vinkje achter je naam noemen. Zo een vinkje komt uiteraard met privileges. Meer bereik en meer visibiliteit hebben ze al beloofd in Menlo Park. Gevolg: jouw IG/FB muur zal voortaan nog meer verdund/bezoedeld worden met content waar je compleet niets aan hebt. En ook niet hebt om gevraagd. Gewoon omdat Meta schatplichtig is aan de blauwe vinkjes (en de blauwe pakken brigade in de directiekamer).

Kwartaal tunnelsyndroom

Wat ze in Menlo Park (Facebook HQ) echter niet lijken te beseffen, is dat ze met ‘Meta Verified’ een doos van Pandora openen. Het maakt hen niet uit. Als duivels in een digitaal wijwatervat weren ze zich om het kwakkelige marktaandeel vooralsnog te bestendigen. De hete adem van Meta aandeelhouders voelt immers niet zo lekker. Kwartaal tunnelsyndroom is het gevolg. Dat het bergaf moet, is niet eens verrassend. Tegen het DNA van je merk ingaan om je aandeelhouders tevreden te houden, is geen strak plan. Je eigen natuur verloochenen voor (nog) meer gewin zorgt er immers voor dat je langzaam van het padje af gaat. Maar goed, de mens wikt en Meta beschikt. Hoog tijd voor Zuck om te beseffen dat hij niet meer in de slaapzaal is bij Harvard waar je alles naar je hand zet omdat de echte wereld nog ver weg blijkt.

Hoog tijd voor Zuck om te beseffen dat hij niet meer in de slaapzaal is bij Harvard waar je alles naar je hand zet omdat de echte wereld nog ver weg blijkt.

Pay to play

De toekomst met ‘Meta Verified’ voor FB/IG ? Pay to play. Niet meer of niet minder. Wat in de praktijk betekent dat je nog meer ondermaatse content krijgt geserveerd omdat Meta dit verplicht is. En je drang om dan nog even je IG/FB te checken gelijk is aan het nemen van een ijsbad op een vrieskoude winterdag. Meer visibiliteit en bereik met ‘Meta Verified’ ? Dat lijkt ons zoiets als nog meer advertenties verpakt als content. Dan moet je op IG/FB muur voortaan dus op zoek naar de advertenties tussen de… advertenties. Wat ze in Menlo Park met ‘Meta Verified’ echt bewerkstelligen ? Dat kwalitatieve content creators zullen uitwijken naar Youtube waar ze niet moeten dokken voor een vinkje achter hun naam. En bovendien ook worden betaald voor hun content. Of naar TikTok migreren omdat daar de kans om op een organische manier viraal te gaan (vooralsnog) elke dag reëel is. En dat middelmatige content creators enkel door hun blauwe vinkje de dienst gaan uitmaken op jouw FG/IG muur.

Heilige tweevuldigheid

Toegegeven, de dag dat de heilige FB/IG tweevuldigheid zijn laatste adem uitblaast, is in principe nog ver weg. Het bedrijf uit Menlo Park heeft nog steeds een dominante positie in mobiel adverteren en heeft één van de meest winstgevende bedrijfsmodellen ter wereld. Het Wall Street-probleem voor FB/IG is echter dat het niet langer een groeiverhaal is. En de blauwe vinkjes gaan hierin geen kentering brengen. Integendeel. Zal FB/IG het volgende MySpace worden ? De tijd zal het uitwijzen. We houden je op de hoogte via onze FB muur. 😉