SEO

7 supertips om je Google ranking snel te verbeteren

  • By Pascal Dewulf
  • On March 2, 2023

Google verandert zijn ranking algoritme met de regelmaat van de klok. Geen nood, de essentie van een goede Google ranking blijft (tot op vandaag) altijd dezelfde. Deze 7 supertips helpen jou alvast richting pagina 1 van Google.

💡 Zorg dat je SEO raamwerk goed zit

Voor een goede Google ranking is het belangrijk dat Google je site vlot kan ‘lezen’. Dat doe je door al je pagina’s/posts te voorzien van meta descriptions, title tags en keywords belangrijk voor jouw specifieke business en dies meer. Ook door je titel headings correct te declareren en je focus keywords voldoende aan bod te laten komen in je content. Check ook regelmatig 404 URL’s. Google is immers erg gevoelig voor dode links.

💡 Check de kwaliteit van je hosting oplossing

SEO is vandaag de dag veel meer dan goede content, keywords, linkbuilding en social sharing. Het kan zelfs erg technisch worden. Zo is je server setup cruciaal voor jouw Google ranking. Beknibbel daarom niet op je hosting oplossing. Zorg dat je over best in class servers kan beschikken om je sites te laten draaien. Snelheid, laadtijden, up-to-date server side software besturingssystemen zijn immers cruciaal voor een goede Google ranking. Sla je dat in de wind en ga je voor goedkope(re) oplossingen, dan zal jouw Google ranking daar gegarandeerd onder lijden.

💡 Snelheid zorgt voor Google ranking

Vandaag zijn er tientallen oplossingen om je site op de wereld en jouw (potentiële) klanten los te laten: Drupal, Squarespace, Weebly, Wix, Web, Hubspot website builder, Duda, WordPress,… Op het vlak van SEO en Google ranking is het ene platform al geavanceerder dan het andere. Ook hebben ze allemaal ingebouwde mechanismen om je SEO te activeren. Wix is makkelijk, efficiënt en gebruiksvriendelijk. WordPress een pionier, behoorlijk technisch, maar een SEO kampioen. HubSpot een goede en snelle oplossing wanneer je je richt op e-commerce oplossingen, Weebly is interessant wanneer je blogt/verkoopt op basis van content en keywords die niet te competitief zijn, …. Check dus zeker wat de mogelijkheden zijn van elke platform en wat voor jouw persoonlijk de beste oplossing kan zijn.

💡 Draag zorg voor je site structuur

Google is erg gevoelig voor een transparante site structuur. De snelste weg om dat goed te krijgen, is via een sitemap. Dat is een digitale landkaart van jouw site waardoor Google makkelijk de weg kan vinden doorheen je site. Er bestaan heel wat tools om zo een sitemap aan te maken, in kwalitatieve site builder oplossingen zit het standaard ingewerkt. Je sitemap is eigenlijk een xml bestand dat je zelf kan opladen in Google Search Console. Update het regelmatig indien het platform waarop je site draait, dit niet regelmatig zelf doet. Zorg ook voor de nodige internal contextual linkbuilding. Dat betekent dat je in bijvoorbeeld blogposts op je site linkt naar andere relevante topics op je site.

💡 Google Mijn Bedrijf = Google ranking booster

Gewoon even ‘Google Mijn Bedrijf’ googelen, inloggen en daar de gegevens van je business zo accuraat als mogelijk ingeven: openingsuren, website, … En je fysieke adres. Doe je dat laatste dan stuurt Google je een postkaart op dat fysieke adres met een numerieke code waarmee je je fysiek adres definitief kan claimen. Zo word je business ook zichtbaar op Google maps en dat verhoogt dan weer je Google ranking.

💡 Claim/verifieer je site bij Google

Je site claimen/laten verifiëren bij Google is cruciaal. Zo weet de populairste zoekmachine dat jij wel degelijk de eigenaar bent van de site die je runt. Dat doet je via de Google Search Console. Een geverifieerde site heeft meer autoriteit dan ééntje die dat niet is.

💡 Post/update regelmatig voor je Google ranking

Het is van belang dat je site dynamisch overkomt bij de Google crawling bot. Die komt om de paar dagen op bezoek bij jouw site om de laatste updates/veranderingen op te pikken en mee te nemen in de Google Index. Een site waar weinig of niets verandert, is oninteressant voor Google. Er is immers zoiets als Google QDF. Oftewel Google Query Deserves Freshness? Google wil immers enkel de beste en meest recente info voorschotelen. Ook topical authority is daarbij van levensbelang. Dat wil zeggen dat je aan Google laat zien, dat je expertise hebt in een welbepaald domein. Naar de toekomst toe zal die topical authority steeds zwaarder gaan doorwegen in verhouding tot domain authority. Cruciaal voor je Google ranking.