MarTech

Adverteren op Facebook : 5 onmisbare supertips

  • By Pascal Dewulf
  • On April 5, 2023

Overweldigd door alle toeters en bellen wanneer je wil adverteren op Facebook ? Met deze 5 supertips wordt adverteren op Facebook in 60 seconden ook voor jou makkelijk(er) en budgetvriendelijk(er).

1. Bepaal zelf wanneer je advertenties worden getoond

Geniepig als ze zijn bij Facebook zit deze optie goed weggemoffeld in je respectievelijke advertentiesets. Facebook wil jouw advertenties immers liefst 24/7 laten zien. Wat heb jij er echter aan wanneer je advertentie om 2 uur ‘s nachts wordt getoond ? Je wil immers enkel je ads tonen op de uren/dagen dat je doelpubliek het meest actief is op Facebook. In je advertentieset(s) zit de optie ‘Advertentieplanning’. Die klik je open en daar geef je aan op welke uren en dagen Facebook je advertenties mag tonen.

2. Maak gebruik van custom audiences

Een effectieve manier om je ads beter te laten presteren, is door een doelpubliek op Facebook aan te spreken dat al eerder in contact kwam met jouw merk. Via bijvoorbeeld e-mail marketing. Of door contactgegevens achter te laten op je site voor pakweg de download van een gratis e-book. Binnen je advertentieruimte op Facebook kan je zo een ‘custom audience’ aanmaken en vervolgens gebruiken in je campagnes. Opgelet: gebruik enkel de gegevens van mensen die al uitdrukkelijk (GPDR) toestemming hiervoor hebben gegeven via je website of andere kanalen. Beoog je een doelpubliek dat nog niet eerder in contact kwam met je merk ? Haal ook dan alles uit je FB targeting opties: die zijn quasi eindeloos. Bottom line: het succes van je FB ads wordt bepaald door hoe goed jij je doelpubliek kent.

Adverteren op Facebook: 5 supertips in 60 seconden
Unsplash – Dima Solomin

3. Stel een maximumbod in voor CPC, CPL, CPI

Ga niet blindelings mee in de Facebook mantra dat ze er in Menlo Park echt alles aan doen om de kosten voor jouw campagnes/kliks/views zo laag als mogelijk te houden. En ze je marketingbudget zo efficiënt als mogelijk trachten in te zetten. Zo bouw je immers geen miljardenbedrijf. 0,50 € per klik/conversie op één moment. 3,50 € op een (willekeurig) ander moment is het resultaat wanneer je voor ‘automatisch’ gaat. Wanneer je wil adverteren op Facebook, stel dan ook (eens) een maximumbod (CPC, CPM, CPL) in. A/B experimenteer. Zo krijg je budgetvriendelijke(re) performantie. Je wil kliks en views die converteren zonder dat je campagnebudget smelt als sneeuw onder de Californische zon. Zet je bod uiteraard niet te laag. Anders worden je advertenties niet of nauwelijks getoond. Of op de meest onmogelijke uren en/of plaatsen. Wees realistisch. Dat leer je door ervaring op te doen met Facebook ads. Waar je dat instelt ? In de advertentieset(s) van je campagne.

4. Kies een duidelijke doelstelling om te adverteren op Facebook

Je adverteert uiteraard niet op Facebook omdat je Mark Zuckerberg een sympathieke kerel vindt. Je doet het voor je merk, voor nieuwe klanten of voor jezelf. Kies dus een duidelijke campagnedoelstelling. Wat wil je in essentie ? Meer (merk)bekendheid/zichtbaarheid ? Je websiteverkeer een boost geven ? Meer mensen die je app downloaden ? Meer contactgegevens verzamelen via een leadformulier of landing page ? Of gewoon meer leads ? Elk van deze doelstellingen heeft een specifieke FB ad flow en dito instellingen. Voor alle duidelijkheid: een campagne opzetten is niet gelijk aan (enkel) Facebook ads. Diversifieer en schat in waar je je klant het best kan bereiken om hem/haar actief met je merk te betrekken en/of te overhalen om iets van jouw merk te kopen. De stelregel: hoe meer kanalen, hoe meer effectiviteit.

5. Adverteren op Facebook: begrijp de ad biotoop

Mogelijk wel het allerbelangrijkste om weten wanneer je wil adverteren op Facebook: mensen zijn op social media niet actief op zoek naar jouw merk. Ze zijn er vooral om nieuws te vernemen van vrienden of interessegroepen. Stel je even in hun plaats: ze ontspannen met wat leuke reels of bekijken mooie plaatjes van het huwelijk van een vriend(in). En dan kom jij daar plots met je advertentie(s) tussen zitten. Ook al is het jouw doelpubliek: verwacht geen wonderen op zoek naar nieuwe klanten of sales. Zorg voor FB ads die zo weinig mogelijk frustratie/wrijving oproepen. NIET: ‘koop mij aub’, maar bijvoorbeeld wel het intekenen op een handige nieuwsbrief of het downloaden van een nuttige app of e-book. Geef mensen zin om iets te ondernemen richting je merk. Nudgen noemen ze dat. Bottom line: Facebook is een biotoop met een (doorgaans) lange sales cyclus.

Wij helpen je graag 😊

Kan je wat extra hulp gebruiken voor het opzetten/optimaliseren van je FB ads ? Kom ons dan gerust vinden voor een leerrijke babbel of gericht advies.