MarTech

Marketing automation tools: 5 toppers

  • By Pascal Dewulf
  • On May 8, 2023

Zie je door het marketing automation bos de bomen niet meer? Dan zijn dit alvast dé 5 marketing automation tools die cruciaal zijn voor jouw productiviteit als marketeer.

Eerst en vooral: marketing automation tools moet je enkel gebruiken wanneer het jouw leven als marketeer efficiënter en inzichtelijker maakt. Ook wanneer die marketing automation tools de omzet van je business boosten. Met andere woorden: maak (enkel) gebruik van marketing automation tools wanneer dat jouw business en vooral ook jouw klant(reis) ten goede komt. Gebruik ze daarentegen niet omdat iedereen het doet. Of erger nog: omdat het hip is.

Zapier

Een marketing wonderlamp van Aladin: zo zou je het best Zapier kunnen omschrijven. Het automatiseert je workflow als marketeer op ontelbare (en op de meest diverse en verrassende) manieren. Exact zoals jij het wil. En wanneer jij het wil. De integraties met bestaande platformen en -systemen zijn daarenboven legio.

Stel: je hebt een online winkel en je ontvangt bestellingen via Shopify. Je wilt het proces van orderafhandeling automatiseren en je klanten automatisch op de hoogte stellen van hun bestellingen en verzendgegevens. Dan kan Zapier die flow automatiseren als volgt:

Order ontvangen via Shopify – Zodra er een nieuwe bestelling binnenkomt op Shopify, wordt er een trigger geactiveerd in Zapier.
Gegevens verzamelen en opslaanautomatisch worden de relevante gegevens van de bestelling verzameld door Zapier zoals klantinformatie en bestelde producten. En opgeslagen in Google Sheets.
Factuur aanmaken en verzendendeze gegevens worden vervolgens gebruikt om automatisch een factuur aan te maken en deze naar de klant te verzenden via een tool zoals QuickBooks of FreshBooks.
Verzendlabel genereren en trackinginformatie verzenden – de bestelgegevens worden vervolgens gebruikt om automatisch een verzendlabel te genereren. En tracking informatie naar de klant te sturen via een tool zoals Shipstation of Shippo.
Klant op de hoogte houden – daarna stuurt Zapier automatisch een e-mail of sms-bericht naar de klant. Zo kan Zapier hem/haar op de hoogte te stellen van de status van hun bestelling en de verwachte leverdatum.
Order afhandeling bijwerken – de status van de bestelling wordt via Zapier automatisch bijgewerkt in Shopify. Zo word de voortgang van bestellingen bijgehouden en beheerd. En bespaar je een pak tijd en moeite. Daarnaast minimaliseer je de kans op fouten en vertragingen, waardoor je de klanttevredenheid beduidend kunt verbeteren.

Mailchimp

Eén van onze absolute favorieten. En het is gratis tot 1.000 e-mails per maand.

Je kan er knallers van e-mail campagnes mee maken die je vervolgens op allerlei manieren inzichtelijk kan bekijken. Die informatie kan je vervolgens gebruiken om (nieuwe) campagnes te optimaliseren. En zo beter aan te sluiten op de interesses van je doelgroep(en).
Mailchimp komt pas echt op kruissnelheid wanneer je je e-mail campagnes gaat automatiseren in functie van de klantreis. Perfect voor bijvoorbeeld customer onboarding, welkomst e-mails, achtergelaten e-shopping karretjes, after sales follow-up, cross-selling, up-selling…
Mailchimp kan worden geïntegreerd met tal van andere marketingtools om gegevens te delen en te synchroniseren. Het kan worden gekoppeld aan social media accounts, CRM systemen en webshops. Hierdoor kan je gebruikersgegevens op één centrale locatie beheren. Momenteel telt Mailchimp meer dan 5.000 mogelijke integraties met externe systemen.
Je kan Google-, Facebook- en Instagram-advertenties weergeven via Mailchimp om een breder publiek te bereiken. En jouw merk te boosten. Mailchimp statistieken geven aan dat e-mail campagnes met Google-remarketingadvertenties het sales potentieel met gemiddeld 107% kunnen verhogen.

ChatGPT

ChatGPT is een intelligent duiveltje-doet-al wanneer het aankomt op marketing automation voor jouw merk. Dit zijn alvast enkele manieren waarop ChatGPT jouw merk kan helpen met marketing automation.

✅ E-mailmarketing. ChatGPT kan helpen bij het opzetten van geautomatiseerde e-mailcampagnes, waaronder welkomst-e-mails, verlaten winkelwagen-e-mails en follow-up-e-mails na aankoop.
✅ Social media
. ChatGPT kan helpen bij het automatiseren van social media-posts, zodat je consistent kan posten zonder handmatig updates te hoeven plaatsen. Bovendien kan ChatGPT ook helpen bij het monitoren van social media-kanalen voor mentions en het beantwoorden van klantvragen.
✅ Lead-nurturing.
ChatGPT kan helpen bij het implementeren van geautomatiseerde workflows voor lead nurturing. Dit kan onder meer het versturen van gerichte e-mails op basis van het gedrag van de lead omvatten. Zoals bijvoorbeeld het openen van e-mails of het bezoeken van specifieke pagina’s op uw website.
✅ Klantsegmentatie.
ChatGPT kan helpen bij het segmenteren van jouw klanten in verschillende categorieën op basis van hun gedrag, interesses en aankoopgeschiedenis. Dit kan helpen bij het personaliseren van uw marketing- en verkoopinspanningen.
✅ Analytics.
ChatGPT kan assisteren bij het monitoren van de prestaties van jouw marketingcampagnes. En het verstrekken van rapporten en analyses om je te helpen bij het nemen van onderbouwde beslissingen.

HubSpot

Een lijstje met de betere marketing automation tools, daar kan HubSpot niet op ontbreken. Beschouw HubSpot als een Zwitsers zakmes voor marketing automation boordevol integratiemogelijkheden. Een voorbeeld van een automation workflow voor een achtergelaten e-winkelwagentje in HubSpot:

✅ Stel het volgen van achtergelaten winkelwagens in. gebruik de e-commerce-integratie van HubSpot om bij te houden wanneer klanten hun winkelwagentjes op uw website achterlaten.
Maak een e-mailreeks voor winkelwagenherstel. Gebruik de e-mailmarketingtools van HubSpot om een reeks gerichte e-mails te maken die zijn ontworpen om verlaten winkelwagentjes te herstellen. De eerste e-mail moet binnen een (paar) uur na het verlaten van de winkelwagen worden verzonden. Dit om de klant te herinneren aan wat hij heeft achtergelaten. En een stimulans te bieden om zijn/haar aankoop te voltooien. De daaropvolgende e-mails moeten met strategische tussenpozen worden verzonden. Zo blijft de potentiële klant geprikkeld m.b.t. items die hij/zij heeft achtergelaten in het e-shoppingmandje.
Personaliseer de e-mails. Gebruik de personalisatie tokens van HubSpot om elke e-mail te personaliseren met naam en shoppingitems. Dit zal helpen om de e-mails aantrekkelijker te maken. En de kans te vergroten dat de klant zijn aankoop alsnog voltooit.
Analyseer de resultaten: gebruik de rapportagetools van HubSpot om de prestaties van jouw winkelwagen herstelcampagne bij te houden. Houd de open- en doorklikpercentages van jouw e-mails in de gaten. Evenals de conversieratio van klanten die terugkomen om hun aankoop te voltooien. Gebruik deze gegevens om jouw (andere) winkelwagen herstelcampagnes te optimaliseren. En jouw webwinkel resultaten in de loop van de tijd zo te verbeteren.

Canva

Een app waar je als marketeer gewoonweg niet omheen kan. Canva helpt op ongelooflijk veel manieren om je marketingflow sneller, productiever en geautomatiseerd te maken.

✅ Merksjablonen maken: met Canva maak je makkelijk sjablonen met consistente merkelementen, zoals logo’s, lettertypen en kleurenschema’s. Dit kan handig zijn voor e-mailcampagnes, berichten op sociale media en ander marketingmateriaal. Door Canva te gebruiken om sjablonen te maken, is het eenvoudig om snel nieuwe inhoud te maken. En ervoor te zorgen dat deze merk onafhankelijk is.
Je kan ook werken met data sources. Zo kan je content in bulk genereren op basis van bijvoorbeeld geleverde input in een csv bestand. Makkelijk, toch ?
✅ Berichten op sociale media automatiseren:
Canva kan worden geïntegreerd met planningstools voor sociale media, zoals Hootsuite, Buffer of Later. Hierdoor is het gemakkelijk om berichten op sociale media te plannen. Dit bespaart tijd en zorgt ervoor dat posts op sociale media consistent zijn wat betreft branding, berichtgeving en timing.
✅ Infographics maken:
infographics zijn een populaire en effectieve manier om informatie met jouw doelpubliek te delen. De drag-and-drop-interface van Canva maakt het gemakkelijk om professioneel ogende infographics te maken. Die kan je dan integreren in blogposts, sociale media en ander marketingmateriaal.
✅ E-mailmarketingcampagnes ontwerpen:
met Canva kan je e-mailkoppen, promotionele afbeeldingen en meer ontwerpen. Canva biedt een reeks e-mailsjablonen om snel aan de slag te gaan. E-mailmarketing campagnes kunnen ook worden geautomatiseerd met behulp/integratie van marketing automatisering tools zoals Mailchimp.
✅ Landing pages ontwerpen:
met Canva kan je snel en eenvoudig visueel aantrekkelijke landingspagina’s maken. Je kan de sjablonen in Canva gebruiken of je eigen sjablonen ontwerpen. En vervolgens in de bestemmingspagina integreren met een marketing automatisering tool zoals HubSpot of Marketo.