Podcast in 2022 | Wat schiet jouw merk ermee op ?

  • By Pascal Dewulf
  • On maart 29, 2022

Je online marketing strategie versterken met een podcast ? Prima idee. SUPERSTERK* legt je daarom graag even uit hoe het zit met podcasting in België en Nederland en hoe ook jij een podcast in 2022 kan inzetten om jouw bedrijf of merk te versterken. Dat doen we, met een podcast uiteraard.

SUPERSTERK* Podcast
SUPERSTERK* Podcast
Podcast in 2022 | Wat schiet jouw merk ermee op ?
/

Een podcast om de online marketing resultaten van jouw merk te boosten ? Jazeker. Podcasts zijn hyped op on demand audio streaming platformen. Spotify, Soundcloud en Apple Podcasts staan met andere woorden bol van boeiende, leerrijke en verrassende podcast episodes. Het gebruiksgemak van waar en wanneer je wil te luisteren, krijg je er gratis bij. In ons landje ? Ook daar zijn podcasts helemaal hot. En beloven ze in 2022 nog hogere toppen te scheren. Even luisteren wat ook jouw merk opschiet met een podcast in 2022 ? Klik op de SUPERSTERK* podcast hierboven. Liever een authentieke blogpost ? Dan kan je hierna lezen wat er zoal allemaal wordt verteld in deze SUPERSTERK* podcast episode.

Verlekkerd op podcasts

Het gaat goed met podcasts in Vlaanderen. De format waarbij je naar een stukje infotainment luistert terwijl je onderweg bent naar het werk, tijdens een workout of gewoon ergens een kop koffie zit te drinken, is erg verleidelijk. De cijfers, die liegen er alvast niet om. Vlaanderen is verlekkerd op podcasts. Het voordeel als merk of als marketeer ? Je begeeft je in een segment dat vandaag, althans in de Nederlandse taal, nog niet is oververzadigd . Met andere woorden: met een leuke podcast creëer je weer meer kansen op zichtbaarheid en engagement voor je merk. Ik ben Pascal Dewulf, creatief brein achter supersterk.be en in deze podcast maak ik jou graag duidelijk hoe ook jij als merk of marketeer je voordeel kan halen uit podcasts.

Podcast in 2022 : laagdrempelig

Eerst en vooral: nieuw zijn podcasts niet. De eerste podcasts, ze heetten toen nog audioblogs, dateren al uit de jaren ’80 van vorige eeuw. Het zou echter tot 2004 duren alvorens de eerste podcasts ook commercieel begonnen aan te slaan. De komst van de Apple iPod heeft alvast een belangrijke rol gespeeld in de popularisering van het format. Streamingplatformen als Spotify, SoundCloud en Apple Podcasts deden vervolgens de rest. Zij hebben op hun beurt de podcast technologie laagdrempelig gemaakt.

“Cijfers van de meest recente Digimeter bevestigen alvast het toenemend succes van podcasts. Daarin beweert bijna 15% van de ondervraagde Vlamingen minstens één keer per maand een podcast te beluisteren.”

Digimeter bevestigt groeiend succes podcast

Cijfers van de meest recente Digimeter bevestigen alvast het toenemend succes van podcasts. Daarin beweert immers 14% van de ondervraagde Vlamingen minstens één keer per maand een podcast te beluisteren. Het grootste aandeel van luisteraars in die groep zijn de 25 tot 34-jarigen. Zij staan voor bijna een kwart van alle podcast luisteraars. Zowat 15% van die leeftijdsgroep geef zelfs aan minsten één keer per week naar een podcast te luisteren. Ook de Zoomers, de leeftijdsgroep van 15 tot 25, laten zich niet onbetuigd. Met gemiddeld 15% zijn ook zij behoorlijk actief in het podcast gebeuren. Het lijkt alvast een uitgelezen kans om de jongere generaties zo bijvoorbeeld terug meer te betrekken bij een merk, of ook media zoals nieuwssites en dies meer.

Niet uitsluitend voor jongeren

Laten we het podcast gebeuren echter niet uitsluitend vastpinnen op de jongere generaties. Wat immers opvalt in de bevraging van de meest actuele Digimeter: ook veertigers en vijftigers lusten immers podcasts. Bijna één op vijf van de 35 tot 44-jarigen en één op zeven van de 45- tot 54-jarigen luistert minstens één keer per week naar een podcast. Vanaf 55 jaar wordt de podcast gelijk een stuk minder populair. En laat nu net die groep vandaag het zwaartepunt vormen van de traditionele media, de geschreven pers en het tv-journaal. Het plaatje klopt dus.

“Als merk kan je podcastgewijs alvast alle kanten op. Neem de customer journey van jouw klant als spil en bedenk daarbij de nodige invalshoeken, net zoals je dat voor geschreven blogposts ook zou doen. Een podcast is eigenlijk een extra distributiekanaal in je content marketing strategie.”

Podcast in 2022 : human interest is king

Podcasting: wat zit er eigenlijk in voor jouw als merk/marketeer ? De Angelsaksische markt zit met honderdduizenden podcasts al tjokvol. In Vlaanderen en Nederland is er echter nog meer dan voldoende ruimte voor Nederlandstalige podcasts. Wat slaat aan op dat vlak ? Een blik richting de Nederlandstalige podcast toppers op Spotify schept duidelijkheid: human interest is koning. Van bijvoorbeeld ludieke podcasts over feminisme maar ook man-zijn tot zin en onzin van het schoonheidsideaal. Erg populair is ook het talkshow formaat rond actualiteit in de vorm van een compacte, krachtige podcast van maximum 15 tot maximum 30 minuten. Zeker wanneer je ook jongeren bij je merk wil betrekken. Liefst scherp en entertainend gebracht. Jongeren houden immers van uitgesproken meningen. Een beetje in de stijl van bijvoorbeeld Jimmy Kimmel Live! op de Amerikaanse nieuwszender ABC. Duidend maar vooral entertainend. Het is bij podcasts immers niet anders. Je moet de mensen eerst entertainen eer je ze kan engageren naar je merk.

Podcast in 2022 = extra distributiekanaal

Als merk kan je podcastgewijs alvast alle kanten op. Neem de customer journey van jouw klant als spil en bedenk daarbij de nodige invalshoeken, net zoals je dat voor geschreven blogposts ook zou doen. Een podcast is eigenlijk een extra distributiekanaal in je content marketing strategie. Het is een luistermedium dat je kan uitspelen net zoals alle andere marketingkanalen. Podcasts zijn eveneens een geweldig middel om meerdere vormen van inhoud tegelijkertijd te produceren. Zo ga je op een efficiënte manier om met je content marketing efforts. Je kan bijvoorbeeld een podcast opnemen. Het transcript (de basistekst) kan je dan weer publiceren onder de vorm van een blogpost. Leuke (audio) streamers kan je vervolgens via social media kanalen verdelen om zo tractie te krijgen rond je podcast. Last but nont least: het vraagt wat werk, zeker in de beginfase, maar eens je het in de vingers hebt is het een erg leuke ervaring.

Mogelijkheden zat

Wat heb je nodig ? Een degelijke micro (twee of meer wanneer je voor interviews gaat) en een hoofdtelefoon, een audio bewerkingsprogramma zoals Audacity, maar ook bijvoorbeeld Quicktime (voor Apple iOS) wanneer je naar snelle en gratis oplossingen voor audiobewerking kijkt. Een computer heb je uiteraard ook nodig. Zencaster kan je gebruiken wanneer je bijvoorbeeld een panelgesprek maakt onder de vorm van een podcast. Zencaster neemt immers alle stemmen van alle deelnemers op een apart audiospoor op. Die kan je dan vervolgens downloaden en in post-productie netjes aan of achter mekaar mekaar zetten. Je podcast live opnemen en tegelijkertijd uitzenden ? Restream. Er zijn mogelijkheden zat. Ga zeker online op verkenning uit en kies wat voor jouw specifieke situatie geschikt is. Zie je, er gaat een hele wereld open wanneer je je stem gebruikt om je klanten te bereiken. Waag jij het er ook op ? Succes alvast.