Growth marketing lijkt zoiets als ‘witte sneeuw’ of een ‘geslaagd succes’. Toch mag je growth marketing niet ongenuanceerd met andere pleonasmen wegzetten. Sterker nog: growth marketing zou wel eens de heilige graal voor jouw merk kunnen zijn. Dit is waarom.
Growth Marketing ≠ marketing
Growth Marketing vindt zijn oorsprong in de startup wereld, maar vaak ook bij KMO’s die doorgaans geen (grote) budgetten hebben voor traditionele marketingcampagnes. In de plaats komen vaak alternatieve (lees: minder kostelijke) ingrepen die hetzelfde resultaat beogen. Vaak zijn het kleine(re) wijzigingen die echter mikken op een zo groot als mogelijke impact. Dat kan bijvoorbeeld de implementatie van een infinite scrolling systeem zijn (stijl Instagram of TikTok) of een opvallende aankoop-knop of het wijzigingen van bepaalde bewoordingen op bestelpagina’s waardoor conversie en engagement heel wat procentpunten stijgen.
“Groeimarketeers zetten vaak in op kleine(re) wijzigingen en budgetvriendelijke initiatieven met een zo groot mogelijke impact. Met A/B testing wordt de kwaliteit van die initiatieven bewaakt en verder aangestuurd.”
Snelle zichtbaarheid versus effectiviteit
Ook inzetten op content marketing en SEO valt hieronder. Dat zijn twee archetypische instrumenten in de gereedschapskist van de groeimarketeer. Dat is bewerkelijker, maar budgettair een stuk interessanter dan traditionele(re) marketingmethodes. Het zijn ook twee elementen die op (middel)lange termijn veel meer resultaat geven. Zoals al eerder gesteld in dit artikel zijn SEA, Facebook ads, TikTok Spark ads, Addressable TV Advertising, print advertenties, … goed voor snelle zichtbaarheid en om instant screen/print real estate op te eisen. Dat komt echter ook met een prijskaartje. Op middellange termijn zijn SEO in combinatie met degelijke content marketing efforts minstens even effectief. Ze bevinden zich immers ver weg van de platte advertentie aanpak. HubSpot haalt bijvoorbeeld heel wat van zijn leads uit content die ze soms maanden geleden hebben gepubliceerd. Bam ! In de praktijk heb je uiteraard een gezonde mix van organisch bereik en geadverteerd bereik.
ICT-expert wordt marketeer (en omgekeerd)
Eigen aan groeimarketing is ook dat het doorgaans multidisciplinair wordt aangepakt. Het is met andere woorden niet enkel bedoeld voor marketeers. Ook ICT-mensen, data analysten, product specialisten, copywriters, … komen eraan te pas. Zo krijgen ze als niet-marketeers een stukje marketing mee terwijl marketeers kennis van andere domeinen meenemen in hun traject. Digital marketeers worden door groeimarketing meer dan digitale knoppendraaiers terwijl niet-marketeers op hun beurt creatieve mogelijkheden ontdekken die ze kunnen inzetten om een merk te laten groeien. Kortom, iedereen wordt er beter van.
“Digital marketeers worden door groeimarketing meer dan digitale knoppendraaiers terwijl niet-marketeers op hun beurt creatieve mogelijkheden ontdekken die ze kunnen inzetten om een merk te laten groeien.”
Naadloze ervaring
Groeimarketing mikt op snelheid. Toch niet altijd evident. Indien iemand vandaag pakweg een elektrische fiets zou willen kopen, krijgt hij of zij gelijk een rist met advertenties te zien bovenaan de zoekmachines. Hoe gaat de advertentie van jouw merk eruit springen ? Dat is iets waar groeimarketeers over nadenken. Dat doen ze door de hele customer journey te bekijken. Die is fijnmaziger dan een salesfunnel. Een aantal welgemikte ads of korte how-to’s tijdens de awareness fase, positieve reviews en help content (content marketing) tijdens de consideration fase en een naadloze ervaring tijdens de aankoopfase(UX/CX).
Levendig en prettig
Kortom, groeimarketeers zorgen er daarbij voor dat het traditionele web-concept van foto, prijs en aankoopknop wordt doorbroken met iets extra. Iets wat anderen niet doen. Een unboxing video van een product bijvoorbeeld, in combinatie met een leuke dedicated landing page. Heel snel in mekaar te zetten en zoveel levendiger en prettiger om te ontdekken. Creativiteit is daarbij steevast de basis. Kortom, groeimarketeers bedenken unieke dingen voor een uniek merk.