SEO

5x SEO-copywriting best practices

  • By Pascal Dewulf
  • On August 5, 2020

Er is al heel wat gezegd en geschreven over deugdelijke SEO-copywriting. Deze 5 best practices zijn alvast een leidraad wanneer je SEO-copywriting op een succesvolle manier wil inzetten voor jouw bedrijf of merk.

Make SEO-copywriting, not war

Hou je ver van weinig professionele technieken als keyword stuffing. Met de regelmaat van de klok zie je ze nochtans opduiken, de websites die er hun objectief lijken van te maken. Voorbeeld van een copywriting bureau: ‘Ben jij op zoek naar een SEO-copywriter in Hasselt ? Dan ben je het aan het juiste adres want SEO-copywriting in Hasselt is onze specialiteit. Een SEO-copywriter in Hasselt moet immers over een speciale skillset beschikken om SEO-copywriting in Hasselt tot een succes te maken. Klik je door dan beland je uiteindelijk bij een bureau in Antwerpen. Niet bepaald fraai.

Begin met zoekintentie (search intent)

Kort door de bocht: denk niet wat jij wil schrijven, denk wat jouw publiek of klant wil lezen, ontdekken of bijleren. Dat noemen ze search intent. Mensen die online op zoek gaan, hebben meestal een doel. Ze zoeken een product of dienst, ze willen wat entertainment of ze zijn gewoon nieuwsgierig. De prioriteit voor SEO-copywriting moet dus bij je doelpubliek liggen. De customer journey of bezoekersreis is je kompas. Heel wat info daarrond kan je vinden in het Google Analytics dashboard van de website van je bedrijf/jouw klant, in de Google page statistics, …

Vermijd complexiteit

Onleesbare teksten zijn een pest. Uiteraard streef je met SEO-copywriting bepaalde objectieven na. Toch moeten jouw SEO-teksten in de eerste plaats entertainen, informeren, engageren en converteren. Dat kan alleen wanneer je onnodige complexiteit vermijdt. Schrijf opdat iedereen je begrijpt. Hou het beknopt, helder en lichtvoetig. Gebruik tools als Yoast (indien je WordPress gebruikt) om de algemene leesbaarheid van je SEO-teksten te boosten. De Flesh-reading score van je tekst is daarbij een referentiepunt.

SEO-copywriting = foto’s

SEO-copywriting is veel meer dan teksten bedenken. Ook voor het beeldmateriaal zal er immers beroep worden gedaan op jouw talent als SEO-copywriter. Voor ALT text bijvoorbeeld. Dat is de afkorting voor ‘Alternative Text’. In het kort is het tekst die iemand te zien krijgt wanneer de voorziene foto(‘s) niet op het scherm kan (kunnen) worden getoond. Ook daar heb je een zee van mogelijkheden om je boodschap SEO-gewijs over te brengen. Voor het beeldmateriaal dat jij (of iemand anders) kiest eveneens. Bottom line: foto/video zijn een heel goede plek om je SEO-boodschap in te verpakken en over te brengen.

Slugs & snippets

Een vrij recente update van het algoritme dat de Google zoekmachine gebruikt om de rangorde van de zoekresultaten te bepalen, onthulde dat de bestandsnaam maar ook het bestandspad (de zogenaamde slug) een belangrijke ranking factor is voor de Google zoekresultaten. Dat zijn de SERP (Search Engine Result Pages) zoals dat dan heet. Waak dus over je bestandspad of slug. Over de artikel snippet moet je als SEO-copywriter eveneens heel goed nadenken. Dat is immers het kleine stukje tekst dat iemand die via Google zoekt, in de Google zoekresultaten te zien krijgt. Slaat dat niet aan, dan ben je eraan voor de moeite en is al je SEO-copywriting voor niets geweest.