Sociale Media

Bulletin.com: meesterzet van Facebook ?

  • By Pascal Dewulf
  • On July 12, 2021

Zopas lanceerde Facebook zijn nieuwsbrievendienst Bulletin. Die draait op een volledig aparte .com webstek met de gelijknamige titel. Totale vrijheid en blijheid voor journalisten, schrijvers en gelijkgestemden. Daarbovenop een directe lijn met het doelpubliek en… helemaal gratis. Addertje: ook Facebook ging zo ooit uit de startblokken. Bij marktleider Substack hadden ze het niet zien komen. Bulletin.com: de volgende schaakbeweging van Facebook ?

“Nieuwsbrieven blijven een fenomenaal marketinginstrument om doelgroepen te activeren en engageren. Bulletin.com speelt in op die premisse, maar dan voor individuele content makers. Zij kunnen voortaan (al dan niet) betalende nieuwsbrieven creëren op het platform.”

Bulletin

Eind juni lanceerde Facebook Bulletin.com, een gratis nieuwsbrievendienst voor individuele schrijvers, podcastmakers en gelijkgestemden. De content producers zoals dat vandaag fijntjes heet, mogen op hun beurt voor die nieuwsbrieven abonnementsgeld vragen. Zo ontstaat een lucratieve één-op-één lijn met volgers, fans en geïnteresseerden. Zuckerberg liet dit nieuwtje los op de wereld via Facebook Live Audio Rooms. Eigen communicatiekanalen eerst. Dan komt er geen ruis op de boodschap. Een beetje als Caesar Flickerman in ‘The Hunger Games’. De grote leider heeft gesproken. That’s all for now. En weg was ie.

Bulletin lokkertjes

De betere auteurs op Bulletin.com (die Facebook als lokkertjes zelf uit selecteerde) zitten al snel aan een paar duizend geabonneerden. Vrij en om het even wanneer opzegbaar. Per maand gemiddeld 7 euro per subscription ? En Facebook wil daar niets van ? Reken maar uit. Daar zien zelfstandige creatievelingen zeker brood in. Een eigen publiek opbouwen zonder tussenkomst van een uitgever en bovendien zelf de prijs bepalen ? Klinkt helemaal goed. Bovendien kunnen diegenen die geen exclusiviteit hebben betekend bij het bedrijf waar ze aan de slag zijn van twee walletjes eten. Anders zitten al die uren bloed, zweet en tranen toch maar te bestoffen op een externe harde schijf.

Piggy banking

Er moet wat zijn met die nieuwsbrieven. Marktleider Substack helpt creatievelingen al een aantal jaren met het verkopen van nieuwsbrief abonnementen. En roomt gelijk 10% af voor ieder verkochte subscription. Ziedaar het verdienmodel van Substack. Facebook heeft een andere piggy bank op het oog, namelijk 2,9 miljard potentieel geïnteresseerden in hun eigen fonkelnieuwe nieuwsbrievendienst Bulletin. Laat maar komen die advertentie inkomsten. En zo wordt gelijk ook de Facebook News machine gevoed. Andere technologiebedrijven concurreren ook in het segment, waaronder Twitter Inc (TWTR.N), dat nieuwsbriefplatform Revue heeft overgenomen.

“Bulletin.com: toegang krijg je (bij voorkeur) via Facebook authenticatie, abonnementen betaal je met Facebook Pay. Content verschijnt op Bulletin.com en de Facebook pagina’s van de Bulletin auteurs en die van de paginavolgers. Uiteraard kan je ook adverteren op Facebook om meer volgers richting jouw kanaal op Bulletin te sturen. Als auteur en als lezer/luisteraar voel je je zo een beetje in de Truman Show, toch ?”

Natte droom

Maar er is meer aan de hand met Bulletin. “Ik denk dat wat Bulletin onderscheidt, de integratie met Facebook-pagina’s is waarmee je op een aantal verschillende plaatsen kunt publiceren. Het werk dat door Bulletin-schrijvers is gemaakt, komt in aanmerking voor distributie in Facebook News.” Dixit Mark Zuckerberg. Dat ruikt naar nieuwsmonopolisering. Vanwaar toch die obsessieve focus met Facebook News ? Is het in Menlo Park (Californië) misschien de ultieme natte droom om één nieuwskanaal op te richten ? En alle journalisten en schrijvers ter wereld hun nieuws te laten brengen via dat ene kanaal ? De tech-giganten lijken langzamerhand een disproportioneel bereik en dito impact te willen krijgen op het leven van alledag in het algemeen en de nieuwsgaring in het bijzonder.

“Wanneer je als bedrijf wil groeien, dan kan dat op 2 manieren. Ofwel koop je je concurrenten op zoals Facebook dat deed met Instagram en Whatsapp. Met Bulletin.com kiezen ze voor die andere strategie: de concurrentie imiteren om de 2,9 miljard mensen op het platform zoveel als mogelijk binnen de Facebook muren te houden.”

Cross-platformervaring

Voor Bulletin gebruikt Facebook hetzelfde model als de meeste mediabedrijven. Een aantal creaties van de auteurs op Bulletin zullen gratis zijn. Andere creaties zitten achter een betaalmuur. Subscribers op Bulletin.com zullen bovendien kunnen genieten van speciale Facebookgroepen en extra badges. Met Bulletin lijkt Facebook opnieuw alles op alles te zetten om een lucratieve cross-platformervaring te creëren die enerzijds mediabedrijven laat tandenknarsen (hun – freelance – journalisten kunnen elders heer en meester zijn) en aandeelhouders in de handen doet wrijven. Het was al langer een doorn in het oog van het bedrijf uit Menlo Park: al die wegkliklinks naar andere sites. Mogelijk kan Bulletin hierin verandering brengen. Wordt vervolgd.