Het (social) medialandschap evolueert aan lichtsnelheid. Hoog tijd voor media(bedrijven) om hun koers bij te sturen. Zo kunnen ze de customer journey van morgen optimaal faciliteren. Dit zijn alvast onze 6 cruciale marketing trends voor media(bedrijven) in het nieuwe normaal.

1. Lezers/kijkers/luisteraars worden deelnemers

Cross-mediaal eenrichtingsverkeer is morsdood. Gewoon content afvuren is passé. Mensen willen meer dan ooit deelnemen aan de dingen die ze consumeren, ook nieuws en infotainment. Bottom line: de gemiddele mens is happy wanneer hij een actieve interactie kan aangaan met het product/dienst waar hij gebruik van maakt. Mediabedrijven zullen dan ook transformeren naar social hubs waar mensen nieuws en info delen en becommentariëren, maar ook beoordelen. Daar kunnen nieuwsredacties, streamingdiensten en brandteams dan weer verder mee aan de slag. Kortom, een hyperactieve wisselwerking die de klantbeleving naar nieuwe hoogtes stuwt. Van de 6 cruciale marketing trends voor 2022 is dit misschien wel de meest belangrijke.

2. Scanning the (media) surface

De nieuws- en infotainment consument gaat vluchtig en oppervlakkig tewerk. Op zijn smartphone gaat hij even doorheen de digitale krantenkoppen en leest mogelijk een paar zinnetjes van de (gratis) intro. Misschien raakt hij geïnspireerd door een quote. Of bekijkt hij een korte video en beluistert het begin van een podcast. Kortom, de info wordt oppervlakkig gescand zonder daarbij in de diepte te (willen) gaan. Een zapcultuur als gevolg van een overdaad aan info. Als mediabedrijf is het dan ook belangrijk om zoveel mogelijk momenten te voorzien die in die zapcultuur kunnen passen: nieuwsbrieven, een korte poll, een Facebook Ad, een mailing, een mini-podcast, een leuke en informatieve video, een howto, een Instagram quote, een infographic….

3. Laterale storytelling

Mainstream nieuws is nog nauwelijks verkoopbaar. Wat doet de nieuwsconsument wanneer hij een interessant nieuwsartikel/video achter een betaalmuur vindt ? Hij check eerst of het elders niet gratis is te vinden. De meeste mainstream nieuwsitems zijn vandaag gratis beschikbaar op betrouwbare nieuwssites als VRTNWS Om mensen toch voorbij die betaalmuur te krijgen, is er dus meer nodig. Achtergrond creëren bij het nieuws, lateraal denken rond nieuws en nieuwsgaring en vooral unieke content creëren.

4.Verticaal platform

De toekomst van de (media)bedrijven ligt in verticale platformen. Vandaag zijn ze immers vaak nog teveel gefocust op horizontale platformen als Facebook, Instagram, TikTok, …. Even verduidelijken: een verticaal platform is gericht op gelijkgestemde mensen. Dat zijn mensen die een binding hebben met een specifiek merk, krant, magazine, …. Zo ontstaat een niche community van mensen die vaak en op een frequente en interactieve manier in contact treden met het merk/krant/magazine. Ook met de mensen die in die niche community vertoeven. Dat doen ze via het platform van het merk/mediabedrijf zelf. Niet noodzakelijk via een social mediaplatform. Er is alvast momentum voor dit soort van verticale platformen. Steeds meer gebruikers willen immers weg uit de informatiebubbel die social mediaplatformen voor hen creëren op basis van algoritmes, ai, cookies, …

5. Alle macht aan de consument

2021 is tot nog toe een bewogen jaar geweest op het vlak van data en privacy. Er is een duidelijke tendens merkbaar waarbij de tech-giganten maar ook het gemiddelde bedrijf aan macht verliezen door een striktere privacy regelgeving. Vooreerst is er de stringente EU GDPR-regelgeving die vanaf 2022 third party cookies verbiedt. Ook zal de optie om cookies te weigeren, moeten worden geboden bij elk bezoek aan een website of app. Met de komst van Apple iOS 15 geeft ook Apple bijvoorbeeld een steeds fijnmazigere controle over de data aan zijn gebruikers. Bij iOS app installs kan de gebruiker aangeven, dat hij niet mag gevolgd worden of dat er geen data over hem mag worden opgeslagen. Een kleine nachtmerrie voor marketeers. Of: misschien is het wel een moment voor merken en brand marketeers om zichzelf opnieuw uit te vinden.

6. Content is king

Content marketing is key, daar hebben we al vaak de nadruk op gelegd. Op korte- en middellange termijn is het nog steeds bijzonder effectief. Cruciaal voor content marketing anno 2022 is het real-time aspect. Live blogging, online panelgesprekken, videochats rond bepaalde onderwerpen, webinars, … Menselijke connectie, zingeving, vertrouwen en participatie zijn bij content marketing in 2022 (en verder) de sleutelwoorden. Dit althans wanneer het Global Marketing Report 2022 van adviesbedrijf Deloitte mogen geloven. Ziezo, dit zijn voor ons de 6 cruciale marketing trends voor 2022. Benieuwd hoe wij het bij SUPERSTERK* aanpakken op het vlak van content en content marketing die scoort, engageert en converteert ? Neem dan zeker een kijkje op onze SUPERSTERK*(e) content marketing pagina.