Trends

Marketing trends 2023 : 5x niet te missen

  • By Pascal Dewulf
  • On januari 10, 2023

Benieuwd naar de belangrijkste marketing trends 2023 ? Wij serveren ze jou op een SUPERSTERK* dienblaadje. Graag gedaan.

1. Marketing trends 2023 : ChatGPT

Geen marketeer die vandaag niet geobsedeerd is met ChatGPT. Velen zien onmetelijke mogelijkheden op het vlak van snelle, AI gegenereerde content creatie. Niet doen. Tenzij je een draft wil rond een concept of idee dat je dan vervolgens uitgebreid gaat bewerken. Aan het begin van 2023 heeft OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT, immers al aangekondigd dat het zijn AI gegenereerde content van een watermerk zal voorzien. Daardoor zullen zoekmachines als Google deze AI gegenereerde content makkelijk kunnen herkennen. Waarvoor is ChatGPT waardevol ? Voor heel wat dingen. Het kan de chatbot van je merk vleugels geven, je marketing automation taken ondersteunen of je ook inzichten geven die je voor je campagnes kan inzetten. Ook kan ChatGPT je bijvoorbeeld helpen om A/B testing en ad copy productief op te zetten. Het zijn maar een aantal voorbeelden van de vele mogelijkheden.

Marketing Trends 2023 : Top-9 van meest populaire trends
Bron: HubSpot Marketing Strategy & Trends Report 2023

2. Short Form Video

Instagram/Facebook reels, Youtube shorts, TikTok vids,… het lijkt of de aandachtspanne van (potentiële) klanten alsmaar korter begint te worden. Als je er nog niet mee bezig was, dan kan je dat als marketeer in 2023 dus niet langer over zijn kant laten gaan. Geen nood, die short form video’s hoeven niet per se arbeidsintensief te zijn. Je hoeft dus heus geen productiehuis onder handen te nemen. Een kwalitatieve smartphone, een interessante insteek en je bent vertrokken. Sterker nog: (te) gepolijste videoproducties worden alsmaar minder gesmaakt. Maak het authentiek, grappig en/of factueel en/of informatief. En vooral: maak het kort. Laat je als merk bovendien ook niet aanpraten dat korte video’s enkel voor tieners zijn bedoeld. (zie illustratie hier beneden). Wat wordt er zoal gesmaakt en waar kan je als merk op inzetten ? Zie ook hieronder.

Short form video leeftijdscategorie en interesses
Bron: Ypulse

3. UGC (User Generated Content)

Jazeker. Daar is ie weer: UGC oftewel User Generated Content. We kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om je klant ook in 2023 (zoveel mogelijk) aan het woord te laten. En diezelfde klant ook content te laten creëren waarin jouw merk kan shinen. Het heeft immers veel meer impact wanneer je klant over je merk praat dan wanneer je zelf over je merk praat. Waarom geen (moderated) UGC op je communicatiekanalen integreren ? Je vangt twee vliegen in één klap: je klant praat over je merk en je content marketeers / digital marketeers raken niet overwerkt omdat de klant het (voor een stuk) van hen overneemt. Koppel er bijvoorbeeld een leuke wedstrijd aan vast en je zit helemaal goed. Op die manier doe je ook aan community building. UGC verhoogt de geloofwaardigheid van je merk. Omdat het iets is dat ontstaat vanuit je (potentiële) klanten, niet vanuit het marketingdepartement. Belangrijker dan ooit voor je merk.

De sterke impact van user generated content (UGC) op je merk

4. Mobile messaging

Wist je dat gemiddeld 75% van social media sharing wereldwijd gebeurt via dark social ? Dat wil zeggen via kanalen die voor jou als merk/marketeer onzichtbaar zijn : Messenger, Snapchat, Whatsapp, … Daar hebben we het in een eerdere post ook al eens kort over gehad. Mobile messaging moet voor jou als marketeer daarom (ook) in 2023 een speerpunt worden. Met andere woorden: maak jezelf als merk ook zichtbaar in die onzichtbare wereld van mobile messaging. Wat er zoals gedeeld wordt, kom je niet echt te weten. Wel kan je de performantie van je eigen efforts op die kanalen doormeten via gerichte ads. Mix outbound (nieuws, updates, acties, deals, ads, …) met inbound (content marketing, surveys, reminders, klantendienst…) voor een mooie push/pull mix.

Mobile Messaging is een speerpunt voor marketeers in 2023

5. Marketing Trends 2023 #5 : Relationship marketing

Noem het virtual customer bonding of customer centricity. Je klanten eisen vandaag zelf alle aandacht op. Als marketeer/merk moet je dus zo dicht als mogelijk tegen je klant aan gaan zitten. Dat betekent niet je (potentiële) klant overstelpen met ads, mailings, … en vervolgens achterover leunen. Je moet met andere woorden zoveel als mogelijk meerwaarde creëren in elke fase van de customer journey. Ook wanneer je als marketeer weet dat daar niet onmiddellijk een conversie/sale uit voortvloeit. Voeg daar ook webinars, meet and greets en dies meer aan toe. Kortom, alles waardoor je als merk aan community building doet.

Relationship Marketing wordt in 2023 belangrijker dan ooit