Marketing

7 redenen waarom jouw online advertenties k*t zijn

  • By Pascal Dewulf
  • On November 9, 2020

Waar je online ook gaat of staat : de ads, pop-ups, e-mails, landing pages en clickbait vliegen je om de oren. Het lijkt wel of marketeers een nieuw, nog opdringeriger model hebben gevonden om online surfers te stalken met steeds meer advertenties. Klein probleem in tegenstelling tot de goede oude radio/televisie tijden: niemand is nog geïnteresseerd. In slechte ads althans.

Online advertenties zijn déjà vu

Hopelijk ben je oud genoeg om de tijden van alleen radio/televisie te kennen. Een natte droom voor marketeers. Alles was simpel met een rechttoe rechtaan broadcasting model. Als je maar genoeg naar zoveel als mogelijk mensen bleef roepen, was er altijd wel iemand die je product kocht. Dat exact zelfde model proberen marketeers nu vandaag online te slijten. Werkt helaas voor geen meter meer.

Niemand klikt er ooit op

Vraag in een zaal met een paar honderd mensen wie ooit op een online advertentie klikt en wanneer je geluk hebt dan zullen er een handvol je vraag bevestigen. In ons SUPERSTERK* artikel over SEA hebben we daarrond ook wat feiten en cijfers verzameld. Check it out for yourself. Het feit dat nauwelijks iemand ooit op een online ad klikt, is echt geen natte-vinger stelling.

Online ads creëren (vaak) negatieve associaties

Stel je voor : je bent op Youtube een superleuk live concert van je favoriete band aan het bekijken. Net op het moment dat er een absoluut kippenvel moment aankomt, krijg je een inline ad van een frisdrankengigant in je maag gesplitst. Gevolg: irritatie en frustratie omdat die ad een absolute vibe killer is. Gevolg: wanneer dat regelmatig gebeurt, ga je op de duur een negatieve associatie met het merk krijgen.

Marketeers zijn gemakzuchtig

Onderzoek wijst uit dat mensen niet per se een hekel hebben aan online advertenties, wel aan slechte online advertenties. Dat zijn die online ads die gewoon een advertentie in je maag splitsen zoals je ze vroeger tijdens de reclameblokken op je televisie ook met massa’s te zien kreeg. Een online ad moet een verhaal vertellen zoal dit. Daar zit je dan ademloos naar te kijken. 2,5 (!) minuten lang lijkt het of je midden in een spannende film zit tot plots het product, de YT JEFFSY fiets, discreet in beeld komt. Ok, niet iedereen heeft het budget om Christopher Walken te casten voor een reclamespot maar je snapt het plaatje, toch ?

De consument is aan zet

Adblockers zijn een standaard onderdeel geworden van online surfgedrag. Volgens Adblock Plus gaat het naar schatting 0,5 miljard mensen die ze gebruiken. De verkwiste marketingbudgetten lopen zo al snel in de miljarden euros. Naar verwachting zullen er zo ook dit jaar zowat 35 miljard euro aan advertentiebudgetten verloren gaan. Mobile advertenties zijn in hetzelfde bedje ziek. Ook mobile ad blockers worden immers meer en meer standaard. Er zullen dus andere manieren moeten gevonden worden om de aandacht van online consumenten te trekken dan platte advertenties.

40% ad clicks gebeuren per ongeluk

Feit: de gemiddelde online surfer kan niet snel genoeg aan een online advertentie voorbij omdat die voor hem of haar doorgaans een obstakel vormt. Bovendien is bijna 40% van de effectieve ad clicks accidenteel. Dat wil zeggen dat de online gebruiker er ongewild heeft op geklikt. Bummer !

Online ads zijn opdringerig en volgen je overal

Alsof dat nog niet genoeg is, volgen heel wat online ads je overal waar je gaat of staat. Toevallig op een ad van een smartphone geklikt ? Je kan er donder op zeggen dat je vervolgens wekenlang opgezadeld zit met smartphone ads die je achtervolgen. Goed nieuws: je kan je browser cache en cookies wissen en dan ben je er vanaf. Maar toch. Vanaf 2022 komt er normaliter beterschap omdat de Europese regulator paal en perk wil stellen aan die intrusieve retargeting tactieken.